آموزش نحوه نگهداری گل زاموفیلیا

اگر به فکر خرید و نگهداری از یک گیاه مناسب آپارتمانی هستید، گل زاموفیلیا می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. نگهداری گل زاموفیلیا بسیار راحت است و نیاز به توجه و رسیدگی مداوم ندارد.

گل زاموفیلیا مشهور به گیاه خانگی نابود نشدنی است؛ زیرا می‌تواند ماه‌ها در نور کم و شرایط نامناسب به طرز شگفت انگیزی به زندگی خود ادامه دهد. اگر قصد خرید گیاه زاموفیلیا را دارید می‌توانید از مجموعه فلوارت اقدام به خرید آن کنید.

این گیاه برای نگهداری در آپارتمان گزینه بسیار مناسبی است، شاید دلیل این امر عدم‌نیاز این گیاه به مراقبت زیاد و ظاهر زیبا و همیشه سالم آن باشد. نکته جالبی که در خصوص گیاه زاموفیلیا وجود دارد این است که می‌‌گویند نابود کردن این گیاه سخت‌تر از نگهداری گل زاموفیلیا است و در واقع این حرف از سرسختی و مقاومت بالای این گیاه سرچشمه می‌گیرد.

حال در ادامه این مقاله از فلوارت ما قصد داریم تا اطلاعات مفیدی در خصوص نحوه نگهداری گل زاموفیلیا ، علت رشد نکردن آن و شرایط مناسب برای نگهداری از این گیاه را در اختیار شما علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی قرار دهیم.

آشنایی با گیاه زاموفیلیا و تاریخچه آن

برگ زاموفیلیا

ریشه گیاه زاموفیلیا به مناطقی از کنیا و آفریقای جنوبی بازمی‌گردد. این گیاه اولین بار در سال 1829 به نام Caladium zamiifolium مشهور شد اما در نهایت در سال 1856 نام آن به Zamioculcas تغییر یافت.

اگر تاکنون از خود پرسیده‌اید که چرا نام این گیاه زاموفیلیا است، باید به شما بگوییم که نام این گیاه الهام گرفته از گیاه شناسی است که برای اولین بار متوجه وجود این گیاه شد.

البته لازم به ذکر است که به علت سختی تلفظ نام این گیاه در اکثر کشورها آن را zz plant می‌نامند. گیاه زاموفیلیا یا همان ZZ به عنوان یک گیاه گلدار شناخته می‌شود، اما به ندرت گل میدهد. این گیاه به دلیل داشتن برگهای پهن و سبز تیره رنگ بسیار مشهور است. طول برگ‌های این گیاه می‌تواند به 40-60 سانتی متر برسد.

اگر تا کنون تجربه تکثیر گل زاموفیلیا را داشته‌اید باید بدانید که سیستم ریشه‌ای منحصر به فردی دارد. در ریشه انواع گل زاموفیلیا بخشی شبیه به سیب زمینی وجود دارد که به آن ریزوم می‌گویند.

ریزومها آب را در خود ذخیره می‌کنند، به همین دلیل است که گیاه اغلب می‌تواند در خشکسالی و مکان‌هایی که امکان آبیاری مکرر نیست، خوب عمل کند.

اگر اقدام به نگهداری گل زاموفیلیا در منزل کرده باشید متوجه رنگ سبز تیره برگ آن شده‌اید، این رنگ تیره باعث می‌شود تا گیاه بتواند حتی از نور حداقلی محیط نیز به خوبی نور جذب کند.

بررسی نحوه نگهداری گل زاموفیلیا در آپارتمان

در این بخش از مقاله فلوارت قصد داریم تا به توضیح در خصوص شرایط نگهداری گل زاموفیلیا در آپارتمان برای شما علاقه‌مندان به این نوع گیاه بپردازیم.

آبیاری مناسب

همانطور که به شما گفتیم گیاه زاموفیلیا یک گیاه با برگ‌ها و ساقه‌های گوشتی است که می‌تواند میزان زیادی آب در خود ذخیره کند.

اگر به دنبال علت رشد نکردن زاموفیلیا خود می‌گردید، شاید به آبیاری بیش از حد شما مرتبط باشد. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد می‌تواند سبب مرگ و پوسیدگی ریشه های این گیاه شود.

بهترین زمان برای آبیاری گیاه سرسخت زاموفیلیا هر ۱۰ روز یکبار در روزهای گرم و هر ۱۴ روز یکبار در روز های سرد است.

خاک مناسب

همانطور که بهتر از ما می‌دانید خاک برای رشد یک گیاه مسئله حیاتی و منبع اصلی تغذیه ریشه‌ها و برگ‌های گیاه است.

گیاه زاموفیلیا گیاهی است که نیاز به آب زیاد ندارد و به همین علت شما باید با تهیه کردن خاک و گلدان مناسب برای این گیاه خطر پوسیدگی ریشه این گل را به کلی رفع کنید.

بهترین گلدان برای گل زاموفیلیا گلدانی است که زهکشی شده باشد و بتواند آب را به خوبی از خود عبور دهد و در نتیجه از گندیدگی و پوسیدگی ریشه این گیاه جلوگیری کند. خاک کاکتوس و خاک گلدان می‌توانند برای گل زاموفیلیا انتخابی صحیح باشد.

نورمناسب

آفتاب مستقیم می‌تواند سبب سوختن برگهای گیاه زاموفیلیا شود و از طرفی دیگر قرار دادن این گیاه در اتاقی تاریک سبب کاهش سرعت رشد و تکثیر گیاه زاموفیلیا می‌گردد. به شما توصیه می‌کنیم که شرایط متعادل میان این دو را برای نگهداری گل زاموفیلیا مهیا کنید.

کوددهی به گیاه

از انجایی که زاموفیلیا گیاهی سرسخت و به شدت مقاوم است شما برای نگهداری گل زاموفیلیا نیاز به کود دهی خاصی ندارید، اما خوب است که در فصولی مانند تابستان یا بهار حداقل ماهی یکبار به گیاه خود کود مایع بدهید.

شما با رعایت موارد ذکر شده در این مقاله در خصوص طرز نگهداری گل زاموفیلیا می‌توانید تا سالها از گیاه خود به خوبی مراقبت کنید.

خوب است تا همیشه قبل از خرید یک گیاه اقدام به کسب اطلاعات در خصوص شیوه نگهداری و تاریخچه آن کنید. مجموعه فلوارت می‌تواند تمامی اطلاعات مورد نیاز در خصوص نگهداری و خرید گیاهان خاص را در اخیتار شما علاقه‌مندان قرار دهد.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست