آموزشگاه گل آرایی

تاریخچه گل در ایران

کاشت گل در نزد ایران باستان از اهمیت زیادی برخوردار و رایج بوده است. نیلوفر آبی و دریایی سمبل گل مقدس در فرهنگ ایران باستان بوده که پادشاهان ایران در حوالی قصرهای خود محیطی فرح بخش با این گل ایجاد می کردند، گل نیلوفر که در اکثر تصاویر در دست شاهان دیده می شود نمادی از صلح و دوستی است به روایتی 12 گلبرگ این گل نماینده 12 ماه از سال می باشد در نقش برجسته های تخت جمشید گل لوتوس و نیلوفر آبی در حاشیه سنگ نگارهای آن حجاری شده است که دلیلی بر نماد تمدن هخامنشی است. در فرشهای دستباف و صنایع دستی و گچ بریها از تصاویر گلها بسیار استفاده شده است و در شعر فارسی از جایگاه ارزشمندی برخورداربوده و هست. هر گل در ایران سمبل یک موضوع می باشد مانند گل مریم ، یاس، و نرگس که نمادی از پاکدامنی ، گل محمدی و رز نماد عشق و دوستی و گل لاله و شقایق نماد شهادت و ایثاراست که دلالت بر شخصی دارد که در راه آرمان دینی یا ملی به شهادت رسیده است. گل یاس سفید نیز از محبوبیت زیادی در زمانهای کهن برخوردار بوده است که از گلهای مورد علاقه شاهزادگان بوده است.

در ایام حج خانه خدا با گل محمدی شستشو می شود و از اسانس آن در صنعت دارویی و عطر سازی و فرآوردهای بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی ، شیرینی و بستنی استفاده میگردید و هنوز هم از این گل در همین موارد استفاده می گردد.

 

عنصر اصلی باغهای قدیمی و زیبای ایرانی در دوره های مختلف تاریخ گل و گیاه است که از لحاظ زیبایی و هنر طراحی شهره آفاق بوده و توریستهای بسیاری را در دوره های مختلف تاریخ به ایران کشانده و هنر و سلیقه مردم ایران زمین را ستوده اند برای نمونه می توان به باغهای ارم، دلگشا و پارکهای قدیمی در شهرهای تاریخی از جمله اصفهان اشاره کرد.

سابقه تولید گل در ایران به حدود 95 سال قبل باز می گردد اما با وجود قدمتی طولانی ، کشورمان در زمینه صادرات گل تحولی نداشته است. ایران از نظر مجموعه گیاهی و درختچه های باغ زینتی و انواع گلها یکی از کشورهای غنی در جهان به شمار می رود و این به سبب امکان کشت پرورش گل های زینتی در هوای آزاد و شرایط حفاظت شده و گلخانه های شیشه ای و پلاستیکی ، ورود این کالا را به بازار جهان میسر می سازد.

طراحی سایت ریسپانسیو

در هر کشوری استفاده و علاقه مندی از گل رابطه مستقیمی با سطح و فرهنگ آن کشور را نشان می دهد و تصاویر بسیار گلها نیز دلیلی بر بالا بودن سطح فرهنگ ایران در آن زمان را یاد آور می شود. علاوه بر گل نیلوفر در تمام تخت جمشید گلهای دیگر نیز به چشم می خورد و این نشان دهنده کاشت گل نیلوفر و دیگر گلها در آن زمان و دلیلی بر فرهنگ غنی ایران می باشد. گل ملی هر کشوری نمادی از ان کشور می باشد که ارتباط عمیقی با ویژ گیهای یک کشور دارد و عواملی مثل انتشار و مختص بودن گیاه و رشد گیاه در نواحی یک کشور ، تاریخ قدمت و اسطوره ها و فرهنگ مردم یک کشور در انتخاب این نماد مؤثر می باشد. یکی دیگر از این گلها ، گل رز می باشد که به عنوان گل ملی ایران محسوب شده است. نیلوفر آبی ، گل محمدی، لاله و سروناز از دیگر گلها و گیاهان ملی ایران هستند. از دیگرگلهایی که در اساطیر کهن ایران اهمیت داشته گل نیلوفر و لوتوس است در روایات کهن ایران گل نیلوفر آبی را جای نگهداری فر زرتشت که در آب نگهداری می شد می دانستند.

قابل ذکر است گل محمدی به عنوان گل ملی کشور ایران در دنیا تأیید و برگزیده شده است.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشته‌های پیشین
راهنمای نگهداری و پرورش گل ارکیده
نوشته‌ی بعدی
نکات جامع گل آرایی مجالس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست