نگهداری-گل-در-گلدان

روش نگهداری گل های شاخه بریده در گلدان

گل ها باعث نشاط و طراوت محیط  می شوند. استفاده از چند شاخه گل در منزل یا محیط کار باعث شادابی می شود و محیط را سرزنده می کند. اما بیشتر گل ها طول عمر کمی دارند و فقط برای چند روز یا حتی چند ساعت شاداب هستند و پژمرده می شوند. ما در این مقاله در مورد روش نگهداری گل ها صحبت می کنیم.

زمان چیدن گل ها

زمان چیدن گل ها، با مدت زمان ماندگاری آن ها رابطه مستقیم دارد. هر گلی را باید در زمان مشخصی چید مثلا گل هایی مانند لیلیوم که هر شاخه آن ها چندین گل دارد، بهترین زمان برای چیدن زمانی است که گل ها غنچه هستند یا حداقل یکی از گل ها شروع به باز شدن کرده باشد. گل هایی مثل: گل رز که در هر شاخه فقط یک گل وجود دارد بهترین زمان چیدن، زمانی است که غنچه گل کاملا باز شده باشد.

عمر شاخه گل های خود را بیشتر کنید

زمانی که گل چیده می شود از منع تغذیه که ریشه است جدا می شود، به همین دلیل به مراقبت بیشتر نیاز دارد تا بتوانیم در مدت زمان بیشتری از گل ها نگهداری کنیم. زمانی که شاخه های گل را درون گلدان آب قرار می دهید بهتر است از آب بدون کلر استفاده کنید، برای از بین بردن کلر آب می توانیم چند قطره آب لیمو به آب اضافه کنید. توجه داشته باشید که به یک لیتر آب باید سه قطره آب لیمو اضافه کنید.

 

نحوه بریدن ساقه گل

بهتر است یک روز در میان آب گلدان را عوض کنید و ساقه ها را به صورت اریب برش بزنید. با این روش ساقه ها آب بیشتری را جذب می کنند و گل ها عمر بیشتری خواهند داشت. البته توجه داشته باشید که برای جلوگیری از پژمرده شدن سریع گل ها بهتر است ساقه را در داخل آب برش دهید یا بعد از برش زدن انگشت خود را روی روی قسمت برش زده قرار دهید تا هوا وارد ساقه نشود. برای ساقه هایی که چوبی و سفت هستند نیز با یک چاغوی تیز برش های عمودی ایجاد کنید تا آب بیشتری را جذب کنند. برای برش زدن ساقه ها از چاغوی تیز استفاده کنید، به هیچ عنوان از قیچی برای برش زدن ساقه گل استفاده نکنید چون نوک ساقه را جمع می کند و ساقه آسیب دیده و آب را به خوبی جذب نمی کند.

 

میزان آب موجود در گلدان

گل هایی که ساقه نرم و شکننده دارند را نباید در گلدان های پر از آب قرار دهید چون بعد از مدتی ساقه ها نرم تر شده و دچار گندیدگی می شوند بهتر این نوع گل ها را در گلدان هایی که آب کمی دارند قرار دهید. البته گل هایی که ساقه های سفت و چوبی دارند، را می توانید در گلدان های پر از آب قرار دهید چون ساقه های چوبی به خوبی آب جذب می کنند و برای سر زندگی به جذب آب بیشتری نیاز دارند.

حذف گل های اضافی

به این نکته توجه داشته باشید که آب درون گلدان باید شفاف باشد، بهتر است آن قسمتی از ساقه که درون آب قرار می دهید بدون وجود  هیچ برگ، گل یا گلبرگ باشد، وجود این موارد در آب سبب تیرگی و کدر شدن آب می شود و ساقه به خوبی آب جذب نمی کند و سریع پژمرده می شود.

 

گل هارا از میوه ها دورتر نگهداری کنید

میوه ها باعث آزاد شدن گاز اتیلن می شوند. این گاز نیز باعث پژمرده شدن گل ها می شود پس بهتر است گل های خود را که درون گلدان آب قرار داده اید دور تر از سبد میوه نگه دارید.

گل ها را شاد و سرحال نگه دارید

از قرار دادن گل ها در معرض مستقیم نور آفتاب یا گذاشتن آن ها در کنار وسایل گرمایشی، رادیاتور ها خوداری کنید.

خرید گلدان برای گل ها

گلدان مناسب برای گل هایی چیده شده، بهتر است شیشه باشد تا از رنگ آب داخل گلدان مطلع شوید و در صورت مشاهده کدر شدن آب سریع آب گلدان را عوض کنید، همچنین با استفاده از گلدان های شیشه می توانیم مقدار آب، داخل گلدان ها را نیز ببینم و به میزان لازم آب داخل گلدان ها بریزیم. هر چه گلدان بزرگتر شاخه های گل ها درون گلدان کمتر آسیب می بینند.

مدرسه فلوآرت یکی از بهترین مجموعه ها در زمینه گل آرایی و آموزش انواع دوره های گل آرایی می باشد. جهت خرید انواع دسته گل های زیبا نیز می توانید به گل فروشی جردن مراجعه بفرمایید.

تکنیک های لازم برای نگهداری گل ها

اگر می خواهید گل هایی با طول عمر بالا و شاداب تر داشته باشید به چند نکته توجه کنید:

✔ برای گل هایی مثل لاله، بهتر است با یاستفاده از ک سوزن چند سوراخ بر روی ساقه ایجاد کرده تا از بسته شدن راه هوا به گل جلوگیری شود.

✔ می توانید داخل گلدانی که گل در آن قرار دارد کمی لیمونات ریخته، شکر موجود در لیمونات باعث طولانی تر شدن طول عمر گل های شما می شود.

✔ با انداختن یک سکه در داخل گلدان مانع از رشد باکتری های موجود در آب شوید مثلا برای گلی مثل، گل لاله انداختن سکه در داخل گلدان آبش از خمودگی آن جلوگیری کنید.

✔ با استفاده از آب جوش گل های رز را مدت  زمان بیشتری شاداب نگه دارید.

✔ می توانید از آسپرین هم برای تازه نگه داشتن گل ها استفاده کنید. یک عدد آسپرین را له کنید و داخل آب گلدان بریزید حل شدن آسپرین هم از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و هم باعث سرزندگی گل ها می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست