گل زنبق (2)

معرفی گل زنبق و اصول نگهداری آن

گل زنبق نماد و یا به معنی خلوص قلبی است، رنگ بنفش گل زنبق بیشتر پرورش داده می شود، همچنین زنبق سفید رنشانه ای از بی گناهی و پاکی می باشد. از  نماد کل زنبق به‌عنوان نشان خانوادگی، سلطنتی، ارتشی، سیاسی، مذهبی نیز استفاده می کردند.

مدرسه فلوآرت یکی از بهترین مجموعه ها در زمینه گل آرایی و آموزش انواع دوره های گل آرایی می باشد. جهت خرید انواع دسته گل های زیبا نیز می توانید به گل فروشی در جردن مراجعه بفرمایید.

گل زنبق نماد چیست

گل زنبق یا آیریس از خانواده  Iridaceae  می باشد، این گل زیبا با نام انگلیسی Dwarf iris و نام علمی Iris reticulate شناخته می شود که در نقاط معتدل جهان یافت می شود.

برای کسانی که به دنبال نگهداری گلی هستند که بدون دردسر بتوانند آن را تا چند سال نگهداری کنند می توانند از زنبل استفاده کنند. گل زنبق علاوه بر زیبایی عطر دلنشینی دارد این گل در فصل زمستان گل می دهد و دارای  حدود 270 تا 300 گونه مختلف در کل جهان دارد و ارتفاع آن تا 60 سانتی متر هم می رسد همچنین گل زنبق در رنگ ها و گونه های مختلف وجود دارد. گل زنبق دارای اندام زیر زمینی ریزوم دار است که برای کاشت در گلدان و باغچه بسیار مناسب می باشد  که البته از این گل به صورت شاخه ای برای تزیین در گل آرایی نیز استفاده می شود.

 

مشخصات گل زنبق

نام علمی: Iris Germania

زمان گلدهی: اوایل خرداد

نیازنوری: آفتاب کامل  و دمای 12-32

  میزان رشد: 20 تا  50cm

رنگ های موجود از گل زنبق عبارتند از بنفش تا سفید، آبى کمرنگ، نارنجى و یا مخلوطى از همه رنگ ها زنبق های پرورسی دارای برگ های بلند و ساقه های گل دهنده هستند اما زنبق هی وحشی برگ‏ها و ساقه‏ ها بسیار کوتاه دارند. از مهم ترین خصوصیت گل زنبق داشتن ساقه‏ هاى زیرزمینى غده ‏مانند می باشد.

تاریخچه گل زنبق

پادشاهان یونانى اشکالى از گل‏هاى زیباى زنبق را بر روی تاج خود حک می کردند و همچنین شاخه گل زنبق را به عنوان هدیه به عزیزانشان می دادند. یونانیانی های باستان از گل زنبق استفاده می کردند و آن را در کنار مزار مردگان مى‏ کاشتند

 

مناطق انتشار گل زنبق :

گل زنبق از اروپا تا خاورمیانه تقریبا در نیم کره شمالی وجود دارد اما زنبق‏هاى وحشى زیبا بیشتر در خاورمیانه پیدا مى‏ شود.

 

کاشت باغچه ‏اى گل زنبق

کندن علف های هرز موجود در زمین، پاشیدن کود حیوانی و یا خاک برگ در زمین، زیرو کردن زمین جهت تمیز کردن زمین و جدا کردن سنگ و کلوخ ها و ایجاد خاکی یک دست و صاف از جمله مواردی می باشد که برای کاشت زنبق بسیار اهمیت دارد.

اصول نگهداری گل زنبق 

نیاز به نور زیاد اما غیر مستقیم دارد توجه کنید که گل زنبق را نباید در برابر تابش مستقیم خورشید قرار دهید.

گل زنبق دمایی بین 6 تا 10 درجه سانتی گراد نیاز دارد اما بهترین درجه حرارت در زمان گل دهی دمایی بین 12 تا 17 درجه سانتی گراد می باشد.

 انجام غبار پاشی یک بار در ماه برایگل زنبق کافی می باشد .

آبیاری این گل متوسط است توجه داشته باشید که در زمان گل دهی سه بار در هفته و باقی اوقات یک بار در هفته نیاز به آبیاری دارد.

نیازمند خاکی با زهکشی خوب ، غنی و سبک دارد ، خاک های کمپوست و یا لومی برای پرورش و نگهداری از این گل مناسب می باشند .

نیازمند خاک‏هاى خنثى یا قلیایى و سبک و قابل نفوذ می باشد

در زمان گل دهی یک بار در ماه گیاه نیاز به کود دهی دارد.

 

روش تکثیر و ازدیاد گل زنبق 

بهترین فصل برای انجام تکثیر گل زنبق اوایل پاییز می باشد.  در اولین مرحله زمین را آبیاری کنید با این روش این امکان را به ساقه های زیر زمینی می دهید تا به راحتی از خاک خارج شوند. در مرحله بعدی غده ‏ها را از خاک خارج کنید و به چند قسمت تقسیم نمایید،  گودالى به عمق هشت سانتى ‏متر و به فاصله ده سانتى‏متر ایجاد کرده و هر یک از این غده ‏ها را داخل آن ها قرار دهید. در آخرین مرحله روى غده‏ ها را با خاک نرم و برگ‏هاى خشک بپوشانید سپس آن ها را آبیاری کنید.

ازدیاد این گل زیبا با توجه به اندام زیر زمینی آن امکان پذیر است برای تکثیر انواع تجاری این گل که به نوع سوخ دار معروف است سوخ های کوچک را از سوخ مادر جدا کرده و در خاک می کارند معمولا برای این کار از خاک هایی مانند پیت استفاده می شود .

یک نمونه دیگر از تکثیر این گل، تکثیر ریزوم می باشد در این روش که بهتر است در اوایل فصل پاییز انجام شود هر ریزوم را در عمقی بین 5 تا 7 سانتی متری خاک می کارند و آن را در جایی گرم قرار می دهند .

عوارض و درمان مربوط به گل زنبق

در صورتی که برروی گلبرگ ها لکه های زرد مایل به قهوه ای مشاهده کردید به علت وجود به قارچ اسکلروتینیا می باشد. می توانید از قارچ کش استفاده کنید.

اگر فرم سوخته ای به خود گرفته بودند و یا گلبرگ ها خشک باشند به علت وجود بوتریتیس می باشد این شرایط به علت تهویه نا مناسب و آبیاری بیش از حد اتفاق می افتد. گیاه را در شرایطی که تهویه ای مناسب داشته باشد قرار دهید.

در صورتی که ریشه های گل زنبق دچار پوسیدگی شده باشد به علت وجود قارچ و یا جانورانی است که از ریشه گیاه به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنند جهت جلوگیری از آن می توانید خاک را با  با متیل بروماید ضد عفونی کنید . یا همچنین می توانید از سموم قارچ کش نیز استفاده کنید.

 

 مدرسه گل آرایی فلوآرت زیر نظر مدیریت هاله اعتصام از بهترین مدرسه های گل آرایی در ایران می باشد.. این مجموعه از بهترین مربی های گل آرا جهت آموزش به متقاضیان گل آرایی استفاده می کند. مجموعه فلوآرات علاوه بر آموزش در زمینه های انواع گل آرایی مجالس، گل آرایی انواع کیک و کیک تولد فعالیت دارد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست