گل آرایی مجالس نامزدی

نکات جامع گل آرایی مجالس

امروز با ارتقاء سطح تمایلات و سلایق افراد در زمینه های مختلف از جمله برگزاری مراسم ها و مجالس و حساسیت های انتخابی افراد در این زمینه، دانش طراحی و دکوراتیو نیز روند رو به رشدی را در پی گرفته است، در همین راستا ما نیز لازم دانستیم تا در زمینه ی تخصصی حرفه ی گل آرایی مجالس نکاتی هر چند جامع اما کاربردی را مطرح نمائیم تا باعث شویم مخاطبین خاص آموزشگاه گل آرایی فلوآرت، دانش کافی در حین طراحی گل آرایی را بدست آورند.

 

آموزش گل آرایی مجالس

مهمترین نکات حائز اهمیت کیفی در گل آرایی مجالس که می توان به آن اشاره نمود :

۱- تناسب رنگ های انتخابی با موضوع مراسم

۲- رعایت هارمونی رنگ در طراحی

۳- کیفیت گل های انتخابی و نگه داری آنها

۴- توجه به ویژگی های طبیعی گل ها

۵- طراحی متناسب گل آرایی با اندازه فضا برگزار ی

۶- طراحی متناسب اجزا و نوع گل آرایی

۷- استفاده از خلاقیت در گل آرایی

۸- طراحی و برنامه ریزی متناسب با بودجه افراد

 

1 تناسب رنگ های انتخابی با موضوع مراسم

در یک مراسم از لحاظ روانشناسی رنگ ها، رنگ های به کار رفته در طراحی باید با موضوع و حال و هوای آ ن مراسم تناسب داشته باشند به طور مثال در جشن ها و مراسم های شادی استفاده از طیف رنگی گرم مانند قرمز، نارنجی که دارای انرژی مثبت و شادی بخش هستند توصیه می شود و در جشن های سوگواری به علت حزن و اندوه افراد استفاده از رنگ های آرامش بخش مانند طیف سبز و رنگ های خنثی مثل سفید توصیه می شود.

 

 

2 رعایت هارمونی رنگ در طراحی 

مبحث وسیع هارمونی رنگ ها که در صنایع مختلف از جمله مد و لباس بسیار مطرح می باشد دارای اهمیت خاصی می باشد ، اهمیت این موضوع تا آنجایی است که هر ساله شرکت طراحی Pantone رنگی را به عنوان رنگ قالب سال برای طراحی کلیه صنایع تعیین می منایند به طور مثال در سال جاری ۲۰۱۸ میلادی ، رنگ Violet Ultra که شامل طیف رنگی بنفش و یاسی می باشند به عنوان رنگ سال انتخاب شده است.

هنر گل آرایی مجالس و دکوارتیو نیز در این موضوع مستثناع نبوده و مبحث هارمونی و یا تناسب بین طیف های رنگی یک مجموعه ، امروزه با افزایش دانش و بالا رفتن سطح انتظارات گسترش فراوانی پیدا کرده است .
برای درک بهتر هارمونی باید به دایره رنگ ها مراجعه کرد، به طور کلی ما دارای سه طیف رنگی گرم، سرد و خنثی می باشیم که توصیه می شود طیف های هم خانواده و یا ترکیبی با رنگ های خنثی در یک طراحی با هم مورد استفاده قرار گیرند .

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به کتاب هارمونی رنگ تالیف تینا ساتن و برید، ام، ولان با ترجمه مریم مدنی مراجعه بفرمایید.

 

۳ کیفیت گل های انتخابی و نگه داری

خریداری گل با کیفیت بالا و نحوه درست نگه داری آن تا قبل اجرا یک موضوع بسیار مهم است که نیازمند دانش و تجربه کافی می باشد. به طور مثال برای نگه داری اولیه گل ها به علت آنکه گل ها مستقیما بعد از چینش و بسته بندی روانه بازار می شوند ساعات زیادی را بدون آب سپر ی می کنند؛ پس بعد از هر خریدی توصیه می شود که بلافاصله ساقه گل ها و گیاهان را به صورت اریب و با زاویه تقریبی ۴۵ درجه بریده و داخل آب تا رسیدن به محل مورد نظر قرار دهید.

از نکات دیگر نگه داری، جداسازی گل های ریشه پیازی مانند زنبق، لاله و … از دیگر گل ها می باشند زیرا به علت اسیدی کردن سریع آب باعث از بین رفنتن گل های دیگر می شوند.
در نگه داری برگ ها توصیه می شود از پارچه نمدی یا روزنامه مرطوب یا مه پاش کردن آب استفاده می شود.

” با کیفیت رسیدن گل ها تا قبل اجرا به تبع باعث افزایش کیفیت نهایی کار خواهد شد “

سفارش آنلان غذا در اندرزگو

۴ توجه به ویژگی های طبیعی گل ها

هر گونه ای از گل های موجود در بازار دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند، مانند تنوع رنگی، جنسیت، رایحه و… و این نکته قابل توجه است که هر فردی نسبت به این ویژگی ها واکنش روانشناختی خاصی از خود بروز می دهد به طور مثال ممکن است شخصی با عطر گل مریم ارتباط مثبتی برقرار کند و شخص دیگر با آن ارتباط منفی و یا حتی شخصی به آن گل آلرژی داشته باشد، پس به طور کلی توصیه می شود که از گل هایی که عطر خاصی را در محیط پراکنده نمی کنند استفاده شود تا علاوه بر ایجاد محیطی خنثی تنها زیبایی بصری خود را به محیط منتقل کنند.

 

۵ طراحی متناسب گل آرایی با اندازه فضا برگزار ی

بر خلاف تصور افراد که فکر می کنند هر چه میزان و حجم گل آرایی بیشتر باشد فضای مراسم مطلوب تر به نظر می رسد، میزان گل آرایی با افزایش در یک فضای ثابت و محدود، به علت معطوف کردن دید بصری افراد به گل باعث کم رنگ شدن دیگر عناصر تشکیل دهنده یک مراسم می شوند و این یک نکته منفی است که باعث افت کیفیت یک مراسم می شود. باید بدانیم که برگزاری یک مراسم با شکوه نیازمند هماهنگی المان ها و اجزای تشکیل دهنده آن می باشد، به طور مثال در یک مراسم عروسی چینش ظروف پذیرایی ، گره دستامل ها ، دیزاین میز و صندلی ، شمع آرایی ، میوه آرایی و حتی محیط برگزاری ( باغ، ویلا، تالار )، دیگر المان قابل توجهی هستند که باعث هر چه با شکوه تر شدن یک مراسم می شوند.

 

۶ طراحی متناسب اجزا و نوع گل آرایی

این موضوع را با یک مثال شرح می دهیم هنگام طراحی یک جام گل که روی میز پذیرایی قرار می گیرد باید به این نکته دقت نماییم که ارتفاع جام، اندازه میز ، محل قرار گیری صندلی ها با سایز گل آرایی متناسب هم باشند تا علاوه بر ایجاد هماهنگی بین اجزا، جلوی دید افرادی که بر سر یک میز می نشینند را نگیرند، نکته ای که در اکثر مراسم ها و جشن ها به آن توجه نمی شود موقعیت قرار گیری افراد و موجه شدن آنها با هم است .

مثال دیگر در طراحی ورودی یک مراسم، چینش گل ها و حتی رنگ آنها باید به گونه باشد تا مفهوم هدایت و دعوت میهمانان به محل مراسم را برسانند، چینش پراکنده در مسیر ورودی باعث سردرگمی افراد هنگام ورود می شوند .

 

۷ استفاده از خلاقیت در گل آرایی

گاهی با یک خلاقیت ساده می توان بیشترین اثر بخشی را به محیط القا کرد، به طور مثال استفاده از دسته گل های کوچک درون ظروف شیشه ای توری زده شده و یا استفاده ترکیبی گل و شمع و میوه در عین سادگی، جلوه زیبایی را به محیط و حضار شرکت کننده منتقل می نماید.

” خلاقیت در هنر گل آرایی باعث متامیز شدن افراد می شود “

 

۸ طراحی و برنامه ریزی متناسب با بودجه افراد

باید به این نکته توجه کرد که با توجه به بودجه مورد نظر افراد و در نظر گرفتن تمامی پارامترهای مطرح شده در قسمت های قبل، بتوان بهترین طراحی را انجام داد، طراحی ها بر دو مبنای کمی و کیفی انجام می شود که به ترتیب در طراحی کمی استفاده از گل های قیمت مناسب تر و ارائه سفارشات بیشتر و در طراحی کیفی استفاده از گل های خاص تر و ارائه سفارشات محدودتر صورت می گیرد.

 

هزینه گل آرایی مجالس

هزینه گل آرایی مجالس به پارامترهای مختلفی بستگی دارد، همانطور که گفته شد عواملی مانند نوع و قیمت گل های مورد استفاده در گل آرایی مجالس ، منطقه جغرافیایی انجام شده خدمات ، فصل انجام کار ، دستمزد تیم طراحی و اجرای گل آرایی مجالس و … در تعیین قیمت گل آرایی مجالس دخیل هستند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
نوشته‌های پیشین
تاریخچه گل در ایران
نوشته‌ی بعدی
نکات مهم در انتخاب دسته گل عروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست