سانسوریا

آموزش نحوه نگهداری گل سانسوریا

اگر به فکر نگهداری گل سانسوریا هستید باید بدانید که Sansevierias (معروف به گیاه مار یا زبان مادر شوهر) یکی از سرسختترین گیاهانی است که می‌توانید از آن نگهداری کنید. چه آن را در داخل خانه نگهدارید، چه در باغ و چه در بالکن، لازم نیست زیاد نگران باشید زیرا؛ این زیباهای قد بلند می‌توانند با هر موقعیتی کنار بیایند. رشد و تکثیر دادن این گیاهان آسان است، اما چند نکته وجود دارد که لازم است قبل از خرید انواع گل سانسوریا آن را بدانید.

 برای نگهداری گل سانسوریا در منزل به عنوان گیاه آپارتمانی شما ابتدا باید یکسری اطلاعات کلی در خصوص شرایط نگهداری گل سانسوریا، آّبیاری و میزان آب مورد نیاز آن بدانید. در ادامه این مقاله از فلوآرت ما نحوه نگهداری گل سانسوریا را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

گیاه سانسوریا چیست؟

گیاه سانسوریا یا زبان مادر شوهر ( sansevieria trifasciata ) یک گیاه خانگی بسیار محبوب است که ریشه پیدایش آن از غرب آفریقا سرچشمه می‌گیرد. این گیاه با نام‌ هایی مانند شمشیر سنت جورج، یا حتی گیاه مار نیز معروف است.

این گیاه همیشه سبز زیبا دارای برگهایی بلند، سفت و عمودی است که به رنگ سبز تیره با نوارهای سبز روشن هستند.

این گیاه زیبا و جسور از خانواده ساکولنت‌ها و یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود. این گیاه تنوع بسیار بالایی دارد و نگهداری از آن نیز تا حدودی به علت مقاومت و سرسختی آن گیاه راحت است.

ما خرید سانسوریا از فلوآرت را برای آن دسته از افرادی که به تازگی تصمیم به خرید و نگهداری از یک گیاه آپارتمانی گرفته‌اند شدیدا پیشنهاد می‌کنیم.

اما توجه داشته باشید که قبل از اقدام به خرید هر نوع گیاهی خصوصاً سانسوریا خوب است ابتدا اندکی در خصوص ویژگی‌های آن مطالعه کنید و از روش نگهداری گل سانسوریا در آپارتمان آگاه شوید.

بررسی مزایا  و خواص گل سانسوریا

  1. می‌توان آن را در خارج از خانه در آب و هوای گرم نگهداری کرد، یا اگر در منطقه‌ای سرد زندگی می‌کنید، می‌توانید از آن در داخل خانه نگهداری کنید.
  2. در برابر نور بسیار مقاوم است و نور خورشید را دوست دارد.
  3. آبیاری مکرر آن لازم نیست.
  4. این گیاه سمومی مانند اکسیدهای نیتروژن را جذب می‌کند و از این نظر برای بهبود کیفیت هوای داخل آپارتمان بسیار مفید است.
  5. سانسوریا به مراقبت زیادی احتیاج ندارد و به سرعت رشد می‌کند، بنابراین مبتدیان می‌توانند به راحتی از آن نگهداری کنند.
  6. گهگاه از آن گلهای کوچک و سفید رنگی جوانه می‌زند. البته این اتفاق معمولاً در چند سالگی این گیاه رخ می‌دهد که بسیار زیبا است!

نحوه نگهداری گل سانسوریا شمشیری

شما با داشتن اطلاعات جامع در خصوص طرز نگهداری گل سانسوریا می‌توانید بهتر و تخصصی‌تر از گیاه خود تا سال ها مراقبت کنید. در ادامه برایتان یکسری اطلاعات که دانستن  آنها در خصوص نگهداری گل سانسوریا الزامیست را آورده‌ایم. اگر گل سانسوریا دارید ولی نتوانسته‌اید به خوبی آن را پرورش دهید، باید بدانید که علت رشد نکردن گیاه سانسوریا عدم رعایت موارد گفته شده در زیر است.

گل سانسوریا را چند بار باید آبیاری کنیم؟

بهترین روش آبیاری این گیاه بصورت ماهیانه است. از آنجا که گیاه سانسوریا دارای برگهایی آبدار است، در دسته گیاهانی قرار می‌گیرد که می‌توان آنها را بدون آب زیاد نیز نگهداری کرد. البته خوب هست هر دو هفته میزان درطوبت خاک را بسنجید و تنها در صورت خشک بودن آن را آبیاری کنید.

نگهداری گل سانسوریا در آب و آبیاری مداوم این گیاه باعث پوسیدگی ریشه‌ها و در نهایت از بین رفتن آن می‌شود. زنده کردن گیاه خشک بسیار راحتتر از گیاهی است که آب زیادی به آن رسیده است. شرایط نگهداری گل سانسوریا پاکوتاه نیز به همین صورت است و میزان آب بسیار کمی نیاز دارد.

سانسوریا چقدر به آفتاب نیاز دارد؟

این گیاه عاشق نور زیاد خورشید است، و به شما پیشنهاد می‌کنیم که آن را در نزدیک پنجره قرار دهید تا نور خورشید غیر مستقیم به آن تابیده شود.

این گیاه همچنین می‌تواند نور مستقیم خورشید را نیز تحمل کند، اما نه برای مدت زمان خیلی طولانی زیرا، در این حالت برگ‌های سانسوریا می‌سوزند.

سانسوریا می تواند شرایط نور کم را نیز به خوبی تحمل کند، اما ممکن است سرعت رشد آن کند شده یا اینکه برگهایش زرد رنگ شوند.

اگر قصد نگهداری گل سانسوریا مهتابی را داریم پیشنهاد ما به شما این است که آن را در مسیر تابش نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

بهترین دما برای نکهداری از گیاه سانسوریا چقدر است؟

این گیاه بسیار مقاوم است، و به طور کلی دمای گرم را به سرد ترجیح می‌دهد. گیاه سانسوریا  می‌تواند دمایی بین 50 تا 100 درجه فارنهایت (10 تا 38 درجه سانتی گراد) را به راحتی تحمل کند.

در دماهای سردتر ممکن است شاهد پژمردگی یا زردی گیاه باشیم. نگهداری گل سانسوریا کراواتی نیز به همین طریق است و اصولاً تمامی انواع گیاه سانسوریا قابلیت بالایی در تطبیق پذیری با محیط دارند.

چه نوع خاکی برای نگهداری از سانسوریا بهتر است؟

از آنجا که این گیاه در صورت دریافت آب بیش از حد مستعد پوسیدگی ریشه است، توصیه می‌کنیم که از خاکی با زهکشی سریع استفاده کنید.

قطعاً کود و خاک مناسب یکی از مواردی است که می‌تواند تاثیر بسزایی در تقویت گیاه سانسوریا شما داشته باشد. شما می‌توانید از کودی با نسبت 10_10_10 استفاده کنید.

گیاه سانسوریا به چه میزان به کود احتیاج دارد؟

شما می‌توانید کود را حذف کنید، اما اگر می‌خواهید گیاه‌تان کمی سریعتر رشد کند در طول فصل رشد حتما به آن را کود بدهید. انجام اینکار یک بار در بهار و یک بار در تابستان کافیست.

آیا باید سنسوریا را هرس کنیم؟

اگر یکی از برگها دچار بریدگی، خراشیدگی یا هرگونه علائم ناخوشایند شد باید آن را هرس کنید. شما با انجام هرس می‌خواهید کل برگ را از بین ببرید نه اینکه فقط قسمتی از آن را جدا کنید زیرا، با از بین بردن بافت آسیب دیده، دیگر گیاه مجبور نیست آن را ترمیم کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست