گل-لاله

همه چیز درباره گل لاله

گل لاله بومی نواحی جنوب اروپا، شمال آفریقا، آناتولی، ایران و شمال غربی چین که متعلق به خانواده Liliaceae و از راسته Liliales این گل چند ساله و پیاز دار حدود 109 گونه دارد گونه Tulipa gesneriana بیشترین نوع کاشت از این گیاه می باشد. همچنین بعضی از نمونه های این گیاه را می توانید به صورت گلدانی پرورش داد.

 

ویژگی گل لاله

 ویژگی مهمی که این گل را خاص کرده است این است که در انتهای ساقه این گیاه در برخی از گونه ها یک گل و در برخی دیگر چندین گل شکل می گیرد. از ویژگی دیگر این گل ارتفاع آن است که با توجه به نوع گونه آن 10 سانتیمتر تا 71 سانتیمتر متفاوت است. این گیاه شش گلبرگ دارد و دارای سه گلبرگ و سه کاسبرگ که کاسبرگ ها هم شکل و هم رنگ گلبرگ ها می باشند.گل لاله توانایی تولید بذر دارد که می توان از همین بذرها در تکثیر گیاه نیز استفاده می‌شود.

بومی مناطقی با بهار کوتاه ، زمستان هایی طولانی و سخت و تابستانهای طولانی و خشک است. پیازهای این گل در اواخر تابستان و در طی پاییز کاشته می‌شوند و سپس ریشه ها قسمت انتهایی پیاز رشد می کنند توجه داشته باشید که دمای 12 درجه سانتیگراد درخاک باعث رشد ریشه ها می شود، اگر دمای خاک گرمتر از 12 درجه باشد باعث شیوع برخی از بیماری های قارچی می شود. زمانی که ریشه ها رشد شروع به رشد کردند باید نیاز سرمایی این پیازها بر طرف شود تا ساقه توانایی بلند شدن و گلدهی را داشته باشد.

 

جهت مطالعه مقاله 11 نکته در رابطه با گل آرایی اینجا را کلیک نمایید

آیا گل لاله را می توان در گلدان پرورش داد؟

گیاهی برای پروش دادن در گلدان مناسب است که پیاز درشت و ساقه های گل کوتاهی داشته باشند محیط مناسب برای پیازای گیاه در حدود 14-12 سانتیمتر است. توجه کنید گونه هایی که ساقه های بلند و پیازهایی کوچکی دارند بیشتر برای کاشت در باغ و باغچه مناسب هستند. نکته قابل اهمیت این است که باتوجه به ساقه های گل اندازه گلدان را انتخاب کنید.

به عنوان مثال برای گلدانی که 30 سانتیمتر ارتفاع دارد  گیاهی انتخاب کنید که طول ساقه آن 35-30 سانتیمتر باشد. همچنین در گلدان های کوچکتر طول ساقه در حدود 25 سانتیمتر مناسب است. پیاز لاله نیاز به محیط مرطوب دارد به همین دلیل برای خروج آب اضافی در انتهای گلدان حتما منافذی باید وجود داشته باشد که احتمال پوسیدن پیاز در آن بسیار کم باشد.

 

 چگونه گل لاله را پیش رس کنیم؟

برای این کار از نمونه هایی استفاده کنید که مناسب کاشت در گلدان باشند از همین رو پیازهایی را انتخاب کنید که درشت و ساقه گل کوتاهی دارند این گیاه را در گلدان که حاوی خاک سبک مثل یک حجم شن+یک حجم خاک برگ می باشد باید کاشت شود کاشت را در اواخر آبان و یا اوائل آذر ماه انجام دهید

به مدت 6 هفته گلدان های حاوی پیازها  با دمای 4-3 درجه سانتیگراد در مکانی تاریک نگه داشته سپس 6 هفته دیگر آنها را در دمای 10-5 درجه نگهداشته و با گذشت این زمان دمای محیط به 15 درجه افزایش دهید زمانی که نوک برگ ها دیده شود، دما را در حدود 15-10 تنظیم کنید تا سبز شدن به آرامی صورت گیرد

پیازهای گل لاله را در طی زمستان چگونه انبار کنیم؟

در زمستان های سرد جهت جلوگیری از پوسیدگی و یخ زدگی پیازها، آن را از خاک درآورد و در انبار نگه دارید. در مکانی خشک و تمیز انبارکنید. زمانی که پیازها را از خاک در آوردی اطراف آنها را تمیز کنید. توجه کنید که پیازها را با آب شستشو ندهید زیرا موجب پوسیدگی می شود. جهت انبار کردن از گلدان ها و یا ظرفهای پلاستیکی استفاده نکنید.

زمان خرید پیاز گل لاله به چه نکاتی توجه کنیم؟

هر گونه لکه و یا رنگی غیر طبیعی مانند رنگ های سفید صورتی و یا آبی در روی سط بیرونی پیاز ها نشان از نا مناسب بودن پیاز این گل است.

 

جهت مطالعه مقاله 14 گل زیبا برای مراسم عروسی  اینجا را کلیک نمایید

نحوه پرورش گل لاله

آبیاری: آبیاری باید در حد معمول انجام شود زیرا آبیاری زیائ باعث پوسیدگی پیاز ها می شود، البته آبیاری بعد از کاشت باعث می شود پیاز ها رشد خود را شروع کنند. اما تا زمانی که گیاه برگ نداشته باشد عمل آب دهی را لازم نیست. در این مدت برای تامین آب پیاز ها، با پوششی پلاستیکی روی سطح گلدان محیطی مرطوب برای گل فراهم کنید. زمانی که برگها شروع به رشد کردند و هوا نیز گرمتر شد آبیاری را شروع کنید.

نور : گیاه به آفتاب و نور مستقیم  روزانه حداقل 6-4 ساعت نیاز دارد. از جمله دلایل عدم گلدهی نور کم محیط می باشد.

دما: ماندگاری این گل در دمای 18- 10 درجه می باشد، گلهای لاله به دما حساس هستند اگر با دمای زیاد باعث پژمرده شدن گیاه خواهند شد. اگر دمای محیط به 29-24 درجه سانتیگراد برسد به سرعت شکوفا می‌شوند .

خاک  : نیازمند خاکی با زهکش بسیار خوب مخلوطی با یک قسمت شن +یک قسمت خاکبرگ بستر سبک می باشد.

عمق کاشت: پیاز ها باید در عمق 4 سانتیمتر الی 20 سانتیمتر کاشته شوند زیرا اندازه درشتی دارند.

تکثیر: تکثیر به دو روش انجام می شود. با استفاده از کاشت بذرها و یا استفاده از پیازچه های تشکلیل شده در انتهای فصل رشد

مشکلات فیزیولوژیکی: اگر خاک فقیر باشد این گیاه گل نمی دهد. پس بهتر است این پیازها در خاکی غنی و سبک کاشته خاک هایی که دارای مقدار مساوی ازت- فسفر – پتاسیم هستند مناسب می باشد.

بیماری ها: بیماری قارچی بوترتیس لاله توسط Botrytis tulipaایجاد می شود این قارچ باعث پوسیدن گیاه می شود. پوسیدگی خاکستری پیاز لاله باعث عدم رویش گیاه می شود قارچ پیتیوم pythium  موجب پوسیدگی ریشه در لاله می‌شود

آفات: شته بر روی پیازهای داخل انبار باعث ضعیف کردن و کاهش رشد می شود

شپشک آرد الود از برگسار و غنچه های گیاه تغذیه می کنند.

 کنه تار عنکبوتی موجب زدی برگسار و ضعیف شدن گیاه و عدم رشدمی شود.

 

مجموعه فلوآرت یکی از بهترین مراکز جهت یادگیری دوره های گل آرایی می باشد، این مجموعه با برگزاری کلاس ها و دوره های گل آرایی به هنرجویانان عزیز جدیدترین متدهای گل آرایی روز دنیا را آموش می دهد. مدرسه فلوآرت دارای بهترین مربی ها و کادر گل آرایی می باشد. اگر به دنبال یک گل فروشی آنلاین با خاص ترین گل آرایی می گردید فلوآرت بهترین گزینه می باشد.

3.9/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست