آشنایی-با-هنر-گل-آرایی-ژاپنی-ایکه-بانا

آشنایی با هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا

یکی از مشهورترین سبک‌های گل آرایی، هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا است.تاریخچه‌ی هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا که به عنوان قدیمی‌ترین مکتب گل آرایی در ژاپن شناخته می‌شود، به زمان ورود بودیسم از چین و کره به ژاپن بر‌می‌گردد

هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا

یکی از مشهورترین سبک‌های گل آرایی، هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا است.  شاید این سوال پیش بیاید که هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا چیست و طبق چه اصولی انجام می‌شود؟

در واقع این سبک از گل آرایی، یک سبک باستانی است که مبدا اصلی آن از کشور ژاپن بوده و سپس در سایر کشورهای جهان به معروفیت بالایی دست پیدا کرده است؛ در واقع کلمه‌ی ایکه در زبان ژاپنی به معنی زنده بودن و بانا نیز به معنی گل است. در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر در باب این سبک از گل آرایی می‌پردازیم.

تاریخچه‌ی گل آرایی ایکه بانا

تاریخچه‌ی هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا که به عنوان قدیمی‌ترین مکتب گل آرایی در ژاپن شناخته می‌شود، به زمان ورود بودیسم از چین و کره به ژاپن بر‌می‌گردد، اما باید اشاره کرد که ورژن اصلی گل آرایی ایکه بانا در قرون 15 و 16 میلادی به رسمیت شناخته شد.

با گذشت سالیان بسیار طولانی از به رسمیت شناخته شدن هنر گل آرایی ایکه بانا، این سبک از گل آرایی همچنان دارای محبوبیت بسیار بالایی در بین مردم بوده و هیچ گاه به هنری زشت یا تکراری در نگاه آن‌ها تبدیل نخواهد شد. در واقع از این سبک از گل آرایی، در جهت کادو دادن به دیگران نیز استفاده می‌شود.

هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا چیست؟

اگر بخواهیم به شکل خلاصه بگوییم، این سبک از گل آرایی دیگر تنها یک هنر نبوده و به نوعی به یک سبک زندگی تبدیل شده و باعث می‌شود تا افراد احساس کنند که به دل طبیعت وارد شده‌اند و فضای خانه را با طبیعت زیبا ادغام کرده‌اند.

بسیاری از افراد صاحب نام در بکارگیری این سبک از گل آرایی، اعتقاد دارند که ایکه بانا تنها یک هنر نیست و به ارکانی فراتر از گل آرایی گام نهاده است؛ در واقع یک فرد با بکارگیری اصول ایکه بانا ذوق و هنر درونی خود را نشان می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با ایکه بانا، لازم است اصول و قواعد مربوط به این سبک از گل آرایی را تحت بررسی قرار داد. در ادامه به جزئیات بیشتری درباره‌ی این سبک از هنر گل آرایی اشاره می‌کنیم.

بسیاری از افراد صاحب نام در بکارگیری این سبک از گل آرایی، اعتقاد دارند که ایکه بانا تنها یک هنر نیست و به ارکانی فراتر از گل آرایی گام نهاده است.

آشنایی با مدارس ایکه بانا، هنر گل آرایی ژاپنی (IKEBANA)

برای آشنایی با ایکه بانا، هنر گل آرایی ژاپنی (IKEBANA) بهتر است که با مراکز و مدارسی که مشغول به تحصیل این سبک از هنر گل آرایی هستند آشنا شویم.

برای آموزش اصول و فنون مربوط به هند گل آرایی ژاپنی ایکه بانا، چندین هزار مدرسه و مرکز آموزشی مختلف وجود دارد که در جای جای جهان مشغول به آموزش اصول و فنون مربوط به این سبک از گل آرایی به هنرجویان و علاقمندان هستند.

از جمله قدیمی‌ترین مراکزی که در حیطه‌ی آموزش هنر ایکه بانا فعالیت می‌کند، می‌توان به مدرسه‌ی کنوبو اشاره کرد. این مرکز آموزشی توسط خانواده‌ی کنبو به وجود آمده است و اولین سبک گل آرایی که توسط این خانواده به وجود آمده است، سبک گل آرایی ریکا نام دارد.

در این سبک از گل آرایی از گل‌ها به عنوان نمادی از کهکشان‌ها استفاده می‌شود و گل آرایی انجام شده از طریق اصول مربوط به این سبک، نشان‌دهنده‌ی کهکشان‌ها هستند.

ابداع سبک گل آرایی موری بانا

با گذشت سال‌های زیاد، ایکه بانا به عنوان یک سبک گل آرایی به رسمیت شناخته شد و وارد دامنه‌ی گسترده‌ی بودیسم شده و به یکی از مولفه‌های اصلی بودیسم تبدیل شد.

از جمله شاگردان اصلی مدرسه‌ی کنوبو آنشین اوهارا است که با جدا شدن از این مدرسه و راه اندازی مدرسه‌ی اوهارا، سبک جدیدی از گل آرایی یعنی موریانا را به وجود آورد.

این سبک، یکی از محبوب‌ترین زیر شاخه‌های هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا می‌باشد. سبک موری بابا از سه سبک اصلی تشکیل شده که عبارت‌اند از سبک عمود یا قائم، سبک انعکاس دهنده‌ی آب و سبک شیبدار؛ علاقمندان مبتدی برای یادگیری گل آرایی، باید از سبک قائم استفاده کنند.

برای گل آرایی ایکه بانا موربینا به چه متریال‌هایی نیاز دارید؟

سوالی که ممکن است پیش بیاید، این است که برای گل آرایی ایکه بانا موربینا به چه متریال‌هایی نیاز دارید و چه اصولی را باید برای یادگیری این سبک از گل آرایی در نظر گرفت؟

در پاسخ باید گفت که برای یادگیری هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا، مهم‌ترین اصل این است که دانش لازم بر متریال‌هایی که در این سبک از گل آرایی بکار می‌روند را داشته باشیم.

برای بکارگیری سبک موربینا، لازم است که از ظروفی استفاده شود که دارای عمق کمی هستند که به این ظروف اوت سوا گفته می‌شود.

برای این که گل‌های بکار رفته در این سبک از گل آرایی را در حالت قائم و راست و یا زاویه دار قرار دهند، از یک پروفیل به نام کونزن استفاده می‌شود که نقش اسفنج را در این سبک گل آرایی ایفا می‌کند.

نام‌گذاری بر روی ار یک از گل‌های بکار رفته در گل آرایی موربینا

در بیشتر موارد برای انجام گل آرایی موربینا، از سه نوع گل استفاده می‌شود که دارای شاخه‌ی اصلی هستند. در این بین بلندترین شاخه‌ی موجود که با نام شین نام‌گذاری می‌شود، نمادی از بهشت است.

شاخه‌ای که دارای اندازه‌ی متوسط می‌باشد و با نام سو نام‌گذاری می‌شود، نمایانگر انسان‌ها بوده و در آخر شاخه‌ای که کم‌ترین طول ممکن را دارد و با نام تای نام‌گذاری می‌شود نمادی از زمین می‌باشد.

در کنار این گل‌ها و شاخه‌ها، می‌توان از تعدادی گل دیگر نیز جهت افزایش زیبایی کار استفاده کرد. اصول مهم دیگری در باب هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا وجود دارد که در ادامه به بررسی جزئیات مربوط به هر یک از این اصول و قواعد پرداخته می‌شود.

اندازه‌ی متریال‌های بکار رفته در گل آرایی ایکه بانا

یکی از مهم‌ترین اصل‌های هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا، داشتن علم و دانش کافی بر اندازه‌ی هر یک از متریال‌های مورد استفاده در این سبک از گل آرایی می‌باشد.

اندازه‌گیری شاخه‌ها و گل‌های مورد استفاده در این سبک از گل آرایی، با توجه به اندازه‌ی ظرف بکار رفته تعیین می‌شود.

به بیان دیگر برای این که طول هر یک از این گل‌ها و شاخه‌ها را اندازه گیری کنیم، باید عرض و طول ظرف انتخابی که برای انجام گل آرایی بکار می‌رود را تعیین کنیم و در نهایت اندازه‌های به دست آمده را به هم اضافه کنیم.

لازم به ذکر است که سه برابر اندازه‌ی طول به دست آمده، باید از طول شین بیشتر باشد. طول سو نیز دو یوم طول شین بوده و در آخر طول شای، دو سوم طول سو است.

نکات مهم درباره‌ی اندازه‌ی متریال‌های بکار رفته در گل آرایی

در صورت این که از شاخه‌ها به عنوان سو و شین استفاده شده باشد، باید تا زمان رسیدن به نصف طول شاخه‌ها از گل‌های تزئینی استفاده کرد.

نکته‌ی مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که وقتی می‌خواهیم گل‌ها یا شاخه‌ها را برش دهیم، باید میزان عمق گلدان و همچنین اندازه‌ی زاویه را در نظر داشته باشیم.

در نظر گرفتن تمام این اندازه‌ها و طول‌های تعیین شده، نظم بسیار زیبایی را به کار می‌دهد و باعث می‌شود تا زیبایی کار دو چندان شده و ظاهری بسیار شکیل و بی نقص برای کار به وجود بیاید.

در صورت این که از شاخه‌ها به عنوان سو و شین استفاده شده باشد، باید تا زمان رسیدن به نصف طول شاخه‌ها از گل‌های تزئینی استفاده کرد.

اصول مرتبط با نظم گل آرایی ایکه بانا

مطلب مهم دیگر درباره‌ی هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا، نظم کامل و بسیار بالای گل آرایی و نبود نقص در متریال‌های بکار رفته در این سبک از گل آرایی است. در گل آرایی به سبک موریانا، شکل نهایی باید به سبک یک مجسمه در بیاید.  برای بکارگیری این سبک از گل آرایی، تمامی اصول مربوط به گل آرایی باید به شکل سه بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

تعیین زوایای گل آرایی ایکه بانا

در این سبک از گل آرایی ایکه بانا یعنی سبک موریانا، ساقه‌ها در قسمت عقبی مرکز کونزن قرار می‌گیرد و با تنظیم جای ساقه‌ها در قسمت 10 درجه رو به جلو و 10 درجه به سمت چپ، یک ظاهر ساده از گل آرایی ایکه بانا را خلق کرد.

سو را به اندازه‌ی 40 درجه به سمت چپ و به اندازه‌ی 40 درجه نیز به سمت جلو جابه‌جا کرده و تای را نیز به همین ترتیب، به اندازه‌ی 70 درجه به سمت جلو و 70 درجه به سمت چپ جابه‌جا نمود.

برای تعیین زوایای از جهات مختلف، لازم است اصول مربوط به ایکه بانا که در باب تعیین زاویه نوشته شده‌اند را در نظر گرفته و طبق این اصول به اندازه‌گیری زوایا پرداخت.

بطور کلی در هنر گل آرایی ژاپنی ایکه بانا از گل‌ها و شاخه‌ها فقط در جهت زیبایی کار استفاده نمی‌شود؛ به بیان دیگر نکته‌ی مهم در این سبک گل آرایی، تنها مربوط به زیبایی کار نبوده و نظم کار نیز به میزان زیبایی مهم و تاثیر‌گذار است.

مدرسه گل آرایی فلوآرت

مجموعه‌ی فلوآرت یکی از معتبرترین مدارس آموزش سبک‌های مختلف گل آرایی در ایران است، که می‌تواند اصول مرتبط با هر یک از سبک‌های بکار رفته برای گل آرایی همچون سبک‌های مختلف گل آرایی ایکه بانا را، با بکارگیری مهارت و تخصص کافی به هنرجویان و علاقمندان بیاموزد. جهت خرید آنلاین گل و سفارشات خود با ما تماس بگیرید.

مدیریت این مجموعه‌ی بزرگ و معتبر، توسط مهندس هاله اعتصام یزدانی انجام می‌شود که دارای تخصص بسیار بالا در زمینه‌ی گل آرایی بوده و دانش بسیار بالایی بر سبک‌های و متدهای کشورهای مختلفی همچون اسپانیا، آلمان و روسیه دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست