راهنمای نگهداری و پرورش گل ارکیده

گل ارکیده

ارکیده ها امروزه در تمام دنیا از پر فروش ترین و جذاب ترین گیاهان هستند این گیاهان بسیار کم توقع بوده و سریع با محیط سازگار می شوند. ارکیده ها از خانواده Orchidaceae یا ثعلب ها هستند و گونه های وحشی آن درشمال ایران و احتمالا جاهای گرمتر دیگر وجود دارند. ماندگاری گل ارکیده از 3تا 6 ماه است.  ارکیده ها یکی از بزرگ ترین خانواده ی گیاهان گلده نیز بشمار می آیند. تاکنون بیش از 25 هزار گونه ارکیده شناسایی شده است, همچنین هزار نوع ارکیده هم به شکل غیر طبیعی و از طریق پرورش  انتخابی به وجود آمده است, آنها در زیستگاه ها ی مختلف زندگی می کنند مثلا نزدیک به قطب شمال. بیشتر گونه های ارکیده در جنگل های انبوه مناطق گرمسیری، در آب و هوای گرم و مرطوب، زندگی می کنند به همین دلیل کشت و پرورش ارکیده در آب و هوای آزاد مناطق استوایی ـ گرمسیری و نیمه گرمسیری وسیع تر است. به طور کلی ارکیده هایی که دارای برگ های کاملا سبز هستند کمتر در برابر شرایط نامساعد حساسیت نشان می دهند. بعضی از گونه های مقاوم ارکیده مناسب برای داخل خانه و آپارتمان می باشد,

 

نکته در مورد گل ارکیده

گل های ارکیده بسته به گونه که دارند از چند ساعت تا 6 ماه می توانند زندگی کنند. اندازه ارکیده ها به نوع گونه آن بستگی دارد. آن ها می تواند خیلی کوچک و یا بسیار بزرگ باشند همچنین شکل و بافت برگ ها به زیستگاه ارکیده ها بستگی دارد, ارکیده هایی که در آب و هوای خشک زندگی می کنند برگ های ضخیم پوشیده از موم دارند  در حالی که گونه های موجود در مناطق گرم و مرطوب دارای برگ های نازک هستند, گونه های خاصی از ارکیده ها هم وجود دترد که هیچ برگی ندارند.  ارکیده ها معمولا به صورت گل های تک و یا خوشه های گل هستند. هر گل، متقارن دو طرفه است به این معنی که به دو قسمت مساوی تقسیم می شود. ارکیده ها ریشه کلاسیک ندارند آنها ریزوم، غده و یا ریشه های هوایی دارند. ارکیده چندین میلیون دانه کوچک تولید می کند تنها چند دانه به گیاه بالغ تبدیل می شوند دانه ارکیده آندوسپرم (آندوسپرم بخشی از دانه است که مواد غذایی مورد نیاز برای رشد گیاهک تخم را در اختیار آن قرار می دهد و معمولاً حاوی نشاسته با پروتئین و دیگر مواد مغذی است) ندارد تا مواد مغذی مورد نیاز برای جوانه زنی اش را فراهم کند به همین دلیل همه ارکیده ها در طول جوانه زنی به شکل همزیستی با قارچ زندگی می کنند. جوانه زنی می تواند از چند هفته تا 155 سال طول بکشد.گونه های خاصی از ارکیده ها هم هستند که بصورت انگل زندگی می کنند آنها مانند سایر گیاهان قادر به تولید مواد غذایی قند با استفاده از نور خورشید و دی اکسید کربن نیستند در عوض،  غذایشان را از قارچی که در داخل ریشه هایشان زندگی می کند به دست می آورند.

ارکیده ها و گونه های خاصی از حشرات در ارتباط با هم هستند به این صورت که شکل و رنگ گلبرگ های این نوع ارکیده مشابه شکل و رنگ  حشرات ماده می باشد تا حشرات نر جذب این ارکیده ها شوند به این صورت است که کار گرده افشانی انجام می شود. موادی که از ارکیده ها جدا می شوند در صنعت عطر سازی، ادویه جات و طب سنتی آسیایی مورد  استفاده قرارمی گیرند وانیل یکی از بهترین و شناخته شده ترین طعم دهنده ها است که به طور گسترده ای نیز مورد استفاده قرار می گیرد وانیل از غلاف وانیلا پلنیفولیا به دست  می آید که گونه ای از ارکیده است.

 

دوره ی استراحت ارکیده

دوره ای از رشد ارکیده به نام دوره استراحت می باشد. شاخصی که نشان دهنده ورود ارکیده به دوره استراحت می باشد, توقف کامل فعالیت ریشه است. استراحت یک گیاه به معنی میل طبیعی گیاه در کاهش دادن میزان رشد در طول ماه های زمستان است این دوره ی استراحت به منظور بقای ارکیده می باشد. ارکیده ها در واقع خزان پذیر هستند یعنی به صورت کامل در طول زمستان و اوایل بهار به خواب می روند و به تدریج رشد این گیاه کاهش پیدا می کند در اوایل پائیز زمانی که برگ ها شروع به زرد شدن می کنند هم زمان باید نور و هوای بیشتری به این گیاهان داده شود.

عدم گلدهی و ریزش گل ها ی ارکیده

گرما و یا سرمای محیط، آبیاری بیش از اندازه و یا خشکی کشیدن گیاه، استفاده بیش از اندازه از کودها، نزدیک بودن گیاه به مواد مصنوعی تازه همانند موکت، فرش، پارکت و یا کاغذ دیواری هایی که به تازگی نسبت شده اند، کمبود نور محیط بر گلدهی ارکیده تاثیر دارند.

 

آبیاری ارکیده

ارکیده را در ماه اسفند به گلدانی که مخلوطی از خاک برگ، پیت و خاک معمولی دارد, منتقل کنید و در ابتدا به میزان کم آبیاری کنید و به دفعات زیاد  با آبی که فاقد مواد قلیایی است روی برگ ها آب بپاشید یا گلدان را در محل مربوطی برابر نور و به دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. در نیمه دوم فروردین ماه هنگامی که ریشه ها به اندازه کافی رشد کرده اند آب فراوان را فراموش نکنید در این حالت اگر نیاز است که روی گیاه آب بپاشید بهتر است فقط برگ ها خیس شوند, آبیاری این گیاه هنگام صبح انجام شود برای گیاه مناسب تر است. برای آبیاری این گیاه از آب‌های بدون املاح مانند آب مقطر استفاده کنید تا نتایج بهتری در کیفیت رشد آن مشاهده کنید. توجه داشته باشید آب‌های به‌دست آمده از دستگاه‌های تصفیه آب مناسب نیستند و از آنها برای آبیاری این گیاه استفاده نکنید. این گیاه معمولاً با توجه به شرایط دمای محیط هر ۴ الی ۷ روز به آبیاری نیاز دارد. آبیاری کم و یا زیاد این گیاه یکی از دلایل عدم گلدهی آن است اگر ارکیده را در هوایی گرم و خشک نگهداری کنید، غنچه​های آن منقبض و خشک می​شوند پس در چنین شرایطی هر روز یکبار با آب ولرم بدون املاح، گیاه را اسپری کنید. آبیاری بیش از حد گیاه ارکیده سبب ریزش برگ های آن می​شود اگر با چنین مشکلی مواجه شده​اید آب اضافی گلدان را خالی کنید.
به همین دلیل قبل از آبیاری سطح خاک را بررسی کنید. حتی اگر بر روی سطح گلدان سنگ‌های تزئینی وجود دارند تعدادی را بردارید تا بتوانید وضیعت خاک اطراف ریشه‌ها را بررسی کنید. اگر این محیط تا حدودی خشک شده بود نسبت به آبیاری گیاه اقدام کنید اما اگر هنوز مرطوب است از آبیاری گیاه خودداری کنید. البته با توجه به این که بستر کاشت این گیاهان بسیار سبک است اکثر آبی که به این گیاه داده می‌شود از منافذ زیرین گلدان بیرون می‌آید به همین دلیل آبیاری را به تدریج انجام دهید تا ریشه‌ها به خوبی آب دریافت کنند.تدریجی بودن و ملایمت در آبیاری این گیاه در حدی است که حتی ممکن است آبیاری این گیاه ۱۵ دقیقه هم طول بکشد.

 

رطوبت مورد نیاز  ارکیده

این گیاهان به رطوبت هوای حدود ۷۰-۶۰ درصد نیاز دارند اما در رطوبت کمتر نیز می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. یکی از روش‌های مؤثر در افزایش رطوبت هوای اطراف این گیاه استفاده از زیرگلدانی حاوی سنگ ریزه و آب است. یک زیرگلدانی را از سنگریزه پر کنید. سپس تا نیمه دیواره آن آب بریزید. گلدان گیاه را در داخل آن قرار دهید البته کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. این آب در طی روز به تدریج تبخیر می‌شود و نیاز رطوبتی برگ‌ها را فراهم می‌آورد.

 

نور مناسب ارکیده

به محیطی با نور متوسط و به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارند. البته این گیاه در نور کمتر نیز می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد اما از گلدهی خوبی برخوردار نخواهد بود. یکی از نشانه‌های نور بیش از اندازه برای این گیاه ظهور ته مایه قرمز رنگ در برگ‌های آن است. اگرچه این گیاه نور مستقیم آفتاب را اصلاً دوست ندارد و محیط کم نور را به خوبی تحمل می‌کند اما تاریک بودن بیش از اندازه محیط منجر به ریزش غنچه‌های گل و عدم گلدهی این گیاه می‌شود. در طی فصل رشد پنجره‌های شرقی خانه و در طی ماه‌های کم نور سال پنجره‌های جنوبی و غربی مکان مناسبی برای این گیاه است و میزان نور مناسب را در اختیار آن قرار می‌دهند.

 

دمای مناسب ارکیده

در طبیعت این گیاهان در مکان‌هایی با دمای ۲۰ الی ۳۵ درجه یافت می‌شود اما در شرایط مصنوعی و خانگی در دمای ۱۵ الی ۳۰ درجه راحت‌تر رشد می‌کنند. دمای ۳۵ درجه حداکثر دمایی است که توسط این گیاه تحمل می‌شود. در دمای زیر ۱۸ درجه سانتی‌گراد باید آبیاری این گیاهان را با دقت بیشتری و به میزان کمتری انجام داد زیرا در چنین شرایط دمایی، آبیاری زیاد می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. در زمستان لازم است گلدان را در مکان سردی زیر ۸ درجه سانتیگراد حرارت قرار دهید هوای سرد باعث از بین رفتن غنچه ها و هوای گرم باعث رشد بیشتر ساقه ها می شود. محیط گرم و یا بادهای کولر بخصوص کولر گازی یکی از دلایل ریزش غنچه‌های گل این گیاه است.

در مورد ارکیده‌ های سیمبیردیوم،  برای گل دادن به دمای 10 درجه سانتیگراد در شب و 21 تا 24 درجه سانتی گراد در روز نیاز دارند. در طول تابستان گیاهان در دمای 32 درجه سانتیگراد قادر به زیست هستند با این حال نباید آنها را به مدت طولانی درمعرض این دما قرار داد.

 

خاک مناسب گل ارکیده:

از آنجایی که این گیاه در وطن خود بر روی تنه سایر درختان رشد می‌کند به همین دلیل ریشه های گل ارکیده نیاز به هوای بیشتری دارند و نمی توان از خاک گلدان برای نگهداری گل ارکیده استفاده کرد, پس بهتر است خاک این گیاه را درست کرد, برای تهیه خاک به خرده چوب برای ایجاد منافذ در خاک نیازمند هستیم ارکیده به محیط کاشتی با زهکش بسیار خوب نیاز دارد. بنابراین معمولاً در مخلوط کاشت آن از پوسته درختان همانند پوست درختان کاج یا افرا (که البته کمی پوسیده باشد) نیز استفاده می‌شود. یکی از متداول‌ترین مخلوط‌ها برای این گیاه مخلوط پیت موس+ پوسته تنه درختان است. همچنین از مواد دیگری همانند سنگریزه، پرلایت، پودر زغال سنگ و کوکوپیت نیز می‌توان در مخلوط کاشت این گیاه استفاده کرد.

پرچم رومیزی

کود دهی

اگر دوست دارید که گل شما حداکثر رشد را داشته باشد بهتر است هر دو هفته یا ماهی یک بار به گیاه کود داده شود البته به  شرطی که برای آن ها نور، دما و آب مناسب فراهم شده باشد. نسبت کود به کاربرده شده بسته به محیط کشت متفاوت خواهد بود کودهای کند آزاد شونده برای ارکیده بطور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد برخی از پرورش دهندگان, ترکیبی از کودهای مایع و آزاد کننده کند را ترجیح می‌دهند که محصول یکنواخت ‌تری از مواد مغذی را در مدت زمان طولانی تر فراهم می‌آورد. استفاده از کودهای آزاد کننده کند بی‌خطر بوده و اگر بطور تصادفی مقدار زیادی از آن بکار برده شود تخریب کمتری را به دنبال خواهد داشت. در طول ماه های زمستان کودیاری را کم می کنند در گلخانه‌های حرفه‌ای در زمان گلدهی از میزان فسفر را افزایش می دهند در زمانی که گیاه شکوفه دارد کودیاری انجام نشود.

آفات گیاه ارکیده

شته و تریپس از جمله آفات این گیاه محسوب می شوند. یکی از سمومی حشره کش که برای این گیاه مناسب معرفی شده است سم ارتان Orthene است و به نظر می رسد که سایر سموم به گلهای این گیاه آسیب وارد می کنند.

 

تعویض گلدان

ارکیده گیاهیاست که کند آرام می کند و هر ۳-۲۲ سال یکبار نیاز به تعویض گلدان پیدا می کند بهار و یا پاییز (قبل و یا بعد از زمان گلدهی ) زمان خوبی برای تعویض گلدان این گیاه است و بهتر است زمانی این کار انجام شود که نوک ریشه های هوایی این گیاه سبز است. رشد و بیرون آمدن حجم بیشتر ریشه های گیاه از درون گلدان و یا خروج قطعاتی از مخلوط کاشت از منافذ زیرین گلدان به همراه آب آبیاری و یا به مشام رسیدن بوی نامناسب از گلدان همگی نشانه این است که می بایست برای تعویض گلدان این گیاه اقدام کرد. برای تعویض گلدان می توان گلدانی را استفاده کرد که قطر دهانه آن در حدود ۳-۲ سانتیمتر بزرگتر از گلدان قبلی است. بعد از تعویض گلدان گیاه را به خوبی آب دهید . مثلا دو بار آبیاری گیاه به فاصله ۱۵ دقیقه از یکدیگر ، به استقرار بهتر گیاه در گلدان جدید کمک می کند و تا یک ماه بعد از تعویض گلدان به گیاه کود ندهید و بعد از آن تا زمانی که شاهد رشد جدید گیاه هستید از کود ۱۰-۱۰- ۱۰ و با غلظت یک چهارم استفاده کنید.

رشد ارکیده

گلدهی این گیاه در اواخر پاییز و در طی زمستان است و گل‌ها تا اواخر بهار دوام می‌آورند. در طی تابستان و اوایل پاییز این گیاه به رشد خود ادامه می‌دهد اما در اواسط الی اواخر پاییز به شکل نسبی دوران دارد. در این دوران گیاه را بهتر است که به محیطی خنک‌تر با دمای تقریباً زیر ۱۵ درجه و با نوری نسبتاً کمتر (همانند پنجره‌های شمالی) منتقل کنیم تا بتواند استراحت کند و نیروی خود را برای دوره بعدی رشد و تولید گل جمع کند.

 

گیاه سرمایی

در شب​های سرد زمستان ممکن است گیاه ارکیده شما سیاه شود در این اوضاع گلدان را به محل گرم​تر ببرید.  البته گرما هم نباید بیش از اندازه باشد.
اگر رشد گیاه​تان خود به خود متوقف شد احتمالا به خاطر سردی هوا بوده است.

علت پوسیدگی ارکیده

گیاهان ارکیده فالانوپسیس بسیار به پوسیدگی طوقه و ریشه حساس هستند که در نتیجه آن ابتدا برگها زرد رنگ می شوند. این بیماری متاسفانه در طی ۲-۱ روز به تمامی قسمتهای گیاه سرایت می کند و راه حل نسبی آن درآوردن گیاه از گلدان و فرو کردن تمامی قسمتهای آن در یک محلول قارچکش است. بهترین راه جلوگیری از بروز این بیماری است . در زمان آبیاری در آبدهی این گیاه زیاده روی نکنید و فاصله مناسب بین دو آبیاری را رعایت کنید. آب را بر روی برگهای گیاه نریزید و تا جایی که امکان داردمانع از خیس شدن ساقه اصلی گیاه شوید. آبیاری را در طی صبح انجام دهید تا با فرارسیدن شب که دما نیز پایین تر است رطوبت اضافی محیط از بین رفته باشد. در صورت وجود آب و هوای مرطوب و سرد و برای جلوگیری موثرتر از بروز این بیماری این بیماری می توانید گاهی از سمومی مانند دیتان ام-۴۵ و کاپتان استفاده کنید و محلول آنرا به خاک گیاه دهید. توجه داشته باشید که پوسیدگی ریشه در این گیاه ابتدا منجر به پژمردگی برگها می شود دقیقا مثل این است که گیاه تشنه است و ممکن است شما فکر کنید با آبیاری بیشتر گیاه را میتوانید نجات دهید. گاهی پوسیدگی ریشه مدتها طول می کشد تا این گیاه را از بین ببرد و در طی این مدت گیاه رشدی نخواهد داشت. چنین گیاهانی که سالها است رشدی نداشته اند بهتر است که گلدانشان تعویض شود و در بستری تازه کاشته شوند و در آبیاری آنان زیاده روی نشود. در گیاهان با ریشه پوسیده عنچه ها می ریزند برگها خموده هستند بخصوص اینکه برگهای گیاه سالم محکم است اما برگهای گیاهی که ریشه های پویده دارد از آن شادابی و استحکام برخوردار نیست ریشه های سیاه رنگ نشانه واضحی از این بیماری است.بیماری قارچی بوترتیس بیماری دیگری است که می تواند گلهای این گیاه را آلوده کرده و لکه هایی سفید –خاکستری روی آن ایجاد کند. بهترین راه برای جلوگیری از ظهور این بیماری مکانی با تهویه مناسب هوا است که مانع از جمع شدن رطوبت بیش از اندازه محیط شود. زیرا رطوبت زیاد هوا یکی از دلایل اصلی بروز این بیماری است.

 

گل ارکیده نیاز به قیم دارد

گل ارکیده ساقه های نازکی دارد به همین دلیل می توانید از یک قیم تزیینی برای آن استفاده کنید. ساقه را توسط یک نخ یا سیم به قیم وصل کنید. گل ارکیده را به خوبی می تواند در تراریوم یا باغ  شیشه ای نگهداری کرد. برای ساخت باغ شیشه ای گلدان ارکیده را به یک حباب شیشه ای منتقل کنید.

 

تکثیر گل ارکیده

تکثیر این گیاه از طریق بذر و ساقه می باشد. این گیاهان بر روی ساقه های خود و در قسمت گره ( ناحیه اتصال برگ به ساقه) گیاهان کوچکی شکل می دهند که در زبان انگلیسی اصطلاحا Keiki خوانده می شود و برای تکثیر این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین مقطع زمانی برای جداسازی این گیاهچه ها بعد از اتمال گلدهی گیاه در فصل بهار است و زمانی که این گیاهان کوچک ۳-۲ برگ دارند و ریشه هایشان نیز حدود ۷٫۵-۵ سانتیمتر طول دارد می توان آنان را با یک وسیله تیز از گیاه مادری جدا کرد و در یک گلدان جدا گانه کشت کرد به نحوی که ریشه‌ها در داخل مخلوط کاشت قرار گیرند. مخلوط کاشت همانی است که برای گیاهان بالغ استفاده می شود. گلدان را در مکانی با دمای روزانه ۲۹-۲۱ درجه و شبانه ۱۸-۱۵٫۵ درجه قرار دهید. هر روز عمل غبارپاشی را انجام دهید البته برای این کار از آبی ولرم استفاده کنید ممکن است رشد ریشه های جدید در این گیاه حدود شش ماه نیز طول بکشد. گاهی مدتها طول می کشد تا گیاهچه ها در طول ساقه گیاه شکل گیرند که در این صورت می توان با برداشتن برگواره ای که بر روی گره قرار دارد شکل گیری گیاهچه ها را تحریک کرد و بعد از ۸-۶ هفته شاهد شکل گیری گیاهچه های متصل به ساقه گیاه مادری بود.

روش دیگری که برای تحریک شکل گیری این گیاهچه ها وجود دارد بدین صورت که می توان از ساقه گل یک ناحیه حاوی گره را با ۲ سانتمیتر ساقه در قسمت بالا و ۲ سانتیمتر ساقه در قسمت پایین آن از ساقه گل جدا کرد و آنرا در محیطی مرطوب تحت شرایط نور مناسب (شرایط نوری همانند گیاه معمولی است) قرار داد تا ریشه ها شکل گیرد. این محیط مناسب میتواند از مخلوط پیت موس+کوکوپست+ ذرات سیلیکونی که نگهدارنده آب و رطوبت هستند تشکیل شده باشد. این مخلوط در یک میحط سربسته همانند ظرف پلاستیکی در دار قرار میگیرند. سپس ابتدا پوسته رویین (برگواره) ناحیه گره برداشته می شود و ساقه حاوی گره در درون این ظرف قرار میگیرد. عدم خشک شدن محیط کاشت و وجود دما و نور مناسب (همانند محیط یک گیاه معمولی است) منجر به ریشه زایی و رشد برگها از این گره خواهد شد.

ارکیده از لحاظ نیاز حرارتی به ۳ گروه تقسیم می شود:

۱- ارکیده گرما دوست که حداقل درجه حرارت شب آنها باید ۱۵/۵C باشد. از این نوع ارکیده می توان به ‍ Phaphiopedilum وPhalaenopsis اشاره کرد که دوستدار شرایط گرم کاملاً سایه و مرطوب هستند. ارکیده Dendrobium و Vanda را نیز می توان در این گروه قرار داد با این تفاوت که هر دوی این جنس نیازمند به نور کامل خورشید هستند. Dendrobium به راحتی گل نمی دهد و دیگر این که در اواخر تابستان پیازهای در حال تکامل آن در معرض نور کامل و هوا قرار بگیرند در واقع بعید به نظر می رسد که این دو جنس تحت شرایط مناطق معتدله سرد گل بدهند مگر این که در معرض نور کامل خورشید قرار گرفته و آنرا جذب کنند حتی در زمستان.

۲- گروه متوسط Inter mediate که حداقل درجه حرارت شب آنها باید ۱۳ C باشد. از این گروه می توان به Cattleya وBrassavola و Laelia که شرایط کمی خنک تر و خشک تر را می پسندند اشاره کرد و چندین گونه و تعداد فزاینده ای از هیبریدهای Oncidium متعلق به این گروه است

۳- گروه سوم سرما دوست که حداقل درجه حرارت شب آنها است . این درجه حرارت به خصوص در اواسط تابستان ضروری است به منظور انگیزش جوانه گل که در غیر این صورت گیاهان این گروه گل نخواهند داد. جنس هایی چون Odonto glussum وCymbidium و Masdevallia و اکثر گونه های Oncidium متعلق به این گروه است .

 

ارکیده از لحاظ سیستم رشدی به دو رشته تقسیم می شود.

۱- Sympodial: در واقع این گیاهان رشد عمودی ندارند و رشد جدیدشان را از انتها یا پایه رشدهای قبلی آغاز می کنند شبیه به اکثر گیاهان علفی چند ساله- اکثر این ارکیده ها Pseudobulb دارند بدان معنی که ساقه صرفاً ضخیم و حجیم شده اند. برای ذخیره آب و غذا و این ساختار گیاه را در طبیعت قادر می سازد تا دوره های خشک را تحمل کند که شکل و اندازه این ساختار در گونه های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این گیاهان ریزومها قسمتهای چوبی از پایه مادری هستند که این پیازها را به یکدیگر متصل می کنند که طول این ریزومها نیز در جنس های مختلف متفاوت است.

ارکیده Sympodial فاقد Pseudo bulb نیز وجود دارد . محل زندگی این ارکیده در طبیعت جایی است که منابع تأمین آب دائمی تری نسبت به مورد قبل وجود دارد. شناخته ترین این ارکیده که در جنوب آسیا و آمریکای جنوبی هستند. Phaphiopedilum و Phragmipedium است که به ندرت در گلخانه پرورش می یابند.

۲- :Monopodial ارکیده هایی هستند که عمده رشدشان به سمت بالاست یعنی رشد جدید امتدادی از رشد سالهای قبل است و برگها به صورت متناوب روی ساقه مرکزی تولید می شوند. جنس هایی چون Phalaenopsis و Vanda وDoritis از این نوع می باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشته‌های پیشین
گرگور لرچ: امروز در مورد کار با رنگها پرشور هستم
نوشته‌ی بعدی
تاریخچه گل در ایران

۷ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • مهین فرخ سرشت
    14 مرداد, 1398 3:30 ق.ظ

    سلام خسته نباشید آگاهی و یادگیری بسیار خوبی بود . سپاسگزارم لطفاً مرا راهنمایی کنید .چرا گل من در اطراف لبه ی برگهایش شیره چسبناکی میدهد.سپاسگزارم .

    پاسخ
    • فاطمه روحی
      4 فروردین, 1399 7:26 ب.ظ

      سلام ممنون از اطلاعات خوبتون گیاه من روی ساقه بلند برگواره تشکیل داده میخواستم بپرسم آیا از طریق جدا کردن این برگواره میشه گلدان جدیدی درست کنم

      پاسخ
  • مهین فرخ سرشت
    14 مرداد, 1398 3:38 ق.ظ

    لطف کنید مرا در مورد بیماری گل ارکیده ام راهنمایی کنید .یک شیره دادن لبه برگ ها ۲ زرد شد برک از وسط خیلی سریع ظرف یکی دو روز سپاسگرارم

    پاسخ
  • سلام گل ارکیده من برگ هاش و ریشه هاش کاملا سبز است ولی گل نمیده چیکار باید کرد که گل بده

    پاسخ
  • سلام برگها از ساقه در حالی که شاداب است جدا میشود

    پاسخ
    • سلام خسته نباشید ببخشید گل ارکیده من داخل خاکش قارچهای سفید رنگ در اومده باید چیکار کنم ؟

      پاسخ
  • سلام شاخه گل ارکیدم شکسته ، چه راهکاری دارید برای آن تیکه شکسته شده وجدا شده از شاخه اصللی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست