هنر گل آرایی و تاریخچه گل آرایی در جهان

گل آرایی را می توان در قرن اخیر یکی از هنرهای جذاب و خیره کننده دانست به همین علت نگاهی به تاریخچه گل آرایی در جهان کردیم .

گل آرایی مصر باستان :
مصر باستان ، یکی از چهار نوع تاریخ گل آرایی است که دوره کلاسیک طراحی را تشکیل می دهد . این موضوع در میان دیوارها و آرامگاه ها و وسایل به وفور مشاهده می شود که مصری های باستان به ویژه پادشاهان به طور گسترده از گل آرایی میوه ، گل آرایی در سبد و گلدان استفاده می کرده اند .
آنها انواع گل ها را پرورش می دادند و از آن برای گل آرایی بهره می برده اند .
گل لوتوس در فرهنگ مصر باستان مقدس محسوب می شده است که اعتقاد داشته اند که مرکز زرد و گلبرگ های سفید آن نشان دهنده خدای خورشید است که بیشتر در مراسم تدفین بوده است .

تاریخچه گل آرایی دوره یونان (۴۶ تا ۶۰۰ سال قبل از میلاد)
یونانی ها خود را وقف زیبایی و میراث گل آرایی خود کرده بودند .
۳ پایه گل آرایی در یونان باستان تاج گل ، حلقه گل و قیف گیاهی بوده است . گل ها معمولاً درون موهای زنان پوشیده می شده است و یونانیان در روزهای جشن عادت به پوشیدن حلقه های گل داشته اند .
یونانیان باستان از گل هایی مانند رز ، لاله ، دلفین و گیاهانی مانند رزماری ، باسیل و آویشن استفاده می کردند .

تاریخچه گل آرایی دوره روم (۲۸ سال پیش از میلاد تا ۳۲۵ سال پس از میلاد)
رومی ها با زمینه هایی که از گل آرایی داشتند با گل آرایی دقیق و ارائه تاج های زیتونی شاهان روم به بهترین شکل خود را نشان دهند .
رومی ها سبدهای خود را بر خلاف یونانی ها و مصری ها با گل های بسیار زیبا پر می کردند.
رومی ها از گل هایی مانند پیچک ، زعفران ، برگ بو و دیگر موارد نگه داشتند . هنر گل آرایی در روم باستان در واقع رشد نکرد زیرا روم درگیر مسئله ثروت اندوزی و اشرافی گری بود .
یکی دیگر از سنت های رومی ها این بوده که با آویزان کردند دسته های گل های تماماًً سفید از سقف اعلام می کرده اند که تمام حرف هایی که زیر این سقف زده می شود به منزله راز محسوب می شود .

تاریخچه گل آرایی دوره بیزانس (۳۲۰ تا ۶۰۰ سال پیش از میلاد)
دوره بیزانس آخرین دوره تزیین کلاسیک بوده که به صورت ناگهانی از بین رفت .
بیزانس تاج های گل را گرفتند و ساختار آنرا تغییر دادند و شاخ و برگ کوچکتری را جایگزین گل و میوه کردند و آنها با خلق آثار هنری کامل آنها اسپالیر را به مجموعه میراث گل آرایی ، اضافه کردند .
اسپالیر یک نوع درخ شکل داده شده به حالت مخروطی داشته و خوشه های میوه و گل به شاخه های آن اضافه شده .

تاریخچه گل آرایی دوره میانه (۴۷۶ تا ۱۴۰۰ پس از میلاد)
استفاه ابتدایی از تزئینات گل در این دوره برای کلیسا و در قالب تاج گل ، دسته گل و گلدان های زینتی بوده و اطلاعاتی که از این دوره می دانیم از روی فرشها ، ملیله دوزی ها و هنر ایرانی است .

تاریخچه گل آرایی دوره رنسانس (۱۶۰۰ تا ۱۴۰۰ سال پس از میلاد)
دوره رنسانس شروع دوره های گل آراییو تزئین گل در اروپا محسوب می شود . این جریان از ایتالیا شروع شد و جای روش های یونان کلاسیک ، بیزانس و روم را گرفت .
مردم این دوره از تاج های طولانی از میوه ، شکوفه ، برگ را از سقف های گنبدهی کلیسا و همچنین دیوارها آویزان کرده اند . گل و گیاهان رایج در دوره رنسانس شامل گل رز ، پامچال ، زیتون ، پیچک ، لاله و میخک بوده است .
یکی دیگر از میراث های دوره رنسانس برای ما دسته گل کریسمس و درخت کلاسیک کریسمس است که از میوه گل و میوه کاج درست می شود .

تاریخچه گل آرایی دوره های فلمینگ و باروک
بعد از دوره رنسانس هنر گل آرایی به رسمیت شناخته شده بود و نقاشان روش های تزئین گل را انجام می دادند نقاش ایتالیایی به میشلانجلو بود که تزئینات گل را نقاشی کرد و آن را به دوره بارک انتقال داد .
در نتیجه نگاه های زیبای شناختی که ر این دوره ایجاد شد یک تکنیک بارز جدید گسترش پیدا کرد که تزئینات منحنی بود (مخصوصاً شکل C و S) . کارها و تکنیک های میشلانجلو به سرعت از مرزها عبو کرد و به طور ویژه در هلند و بلژیک جای خود را پیدا کرد .
روش فلمینگی : در این روش هنرمندان تکنیک های زیادی را اعمال کردند . در روش تزئینی از امکانات زیادی مانند پرندگان و آشیانه همراه با تخم استفاده می کردند . تزئینات این دوره بزرگ و پر زرق و برق بودند و شامل گل هایی مانند سوسن ، زنبق ، گل ختمی و البته رز بوده است .

تاریخچه گل آرایی دوره گرجی ـ انگلیس (۱۷۱۴ تا ۱۸۳۷ پس از میلاد)
دوره گرجی تزئین گل مختصر و مربوط به انگلستان است که از فئودالیسم متولد شد . در قرن های ۱۵ و ۱۶ زمانی که قلعه های انگلیسی جای خود را به خانه های کوچکتر برای فرمان دهی دادند برای این خانه ها هر روز گل هایی تازه به خاطر عطرشان آورده می شد .

تاریخچه گلآرایی عصر ویکتوریا ـ انگلیسی (۱۸۳۷ تا ۱۹۰۱ پس از میلاد)
عصر ویکتوریا دوره ای است به خاطر ملکه ویکتوریا ناگذاری شد و شامل تزئین های دقیق و جزئی بود . نوع تزئینات این دوره معمولاً دارای شکل بیضی و یا گرد بوده است که از شاخ و برگ های زیاد استفاده می شده و ارتفاع گل هایشان کم بوده است . آنها همچنین زبان گل ها را تفسیر و به گل های فرد معنای خاص بخشیدند . هدایای دسته گل داوودی نشانه عشق است در حالیکه میخک صد پر قرمز نشان دهنده عدم تطابق است .

تاریخچه گل آرایی دوره باروک فرانسه (۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ پس از میلاد)
روش باروک فرانسوی شامل تزئین درختی و متقارن و بدون نقطه محوری است . تزئینات اتفاققی شکننده و ظریف بودند .

تاریخچه گل آرایی دوره فرانسوی روکوکو (۱۷۵۰ تا ۱۷۸۵ پس از میلاد)
روکوکو به معنی صخره است و مربوط به دوره طراحی های برازنده و قوس های زیبا می با شد .
طراحی این دوره حالت هلالی و شکلی روشن و باز داشتند .

تاریخچه گل آرایی لویی شانزدهم فرانسه (۱۷۸۵ تا ۱۸۰۰ پس از میلاد)
در طول حکومت کوتاه لویی شانزدهم ، ماری آنتونی توانست طراحی های زنانه ای را به تزئینات اضافه کند . این کار درست پیش از انقلاب صورت گرفت .

تاریخچه گلآرایی دوره امپراطوری فرانسه (۱۸۰۴ تا ۱۸۱۴ پس از میلاد)
با انقلاب فرانسه دوره امپراطوری فرا رسید و احیا دوره کلاسیک آغاز شد هیچ کجا مانند فرانسه تحت حاکمیت ناپلئون بناپارت شروع به تاثیر پذیرفتن نکرد . به دستور بناپارت تزئینات زنانه از هنر فرانسه کاهش پیدا کرد .

تاریخچه گل آرایی دوره آمریکایی اولیه (۱۶۲۰ تا ۱۷۲۰ پس از میلاد)
در این دوره بیشتر طراحی های گل از دوره گرجی و دوره امپراطور فرانسه کپی شد .

تاریخچه گل آرایی دوره مستعمراتی ویلیامزبرگ (۱۷۴۰ تا ۱۷۸۰ پس از میلاد)
با شروع دوره مستعمراتی آمریکا ، طراحی و تزئین گل شروع به رشد کرد . ریشه های انگلیسی و اروپایی شروع به عمیق تر شدن کرد .

تاریخچه گل آرایی دوره فدرال (۱۷۸۰ تا ۱۸۲۰ پس از میلاد)
این دوره زمانی بود که آمریکا خود به شروع به طراحی و توسعه گل آرایی برای خود کردند و نتیجه این بود که آنها از حجم گل ها کاستند تا بتوانند زیبایی و جذابیت گل های خرد را به نمایش بگذارند .

تاریخچه گل آرایی دوره ویکتوریایی آمریکایی (۱۸۲۰ تا ۱۹۲۰ پس از میلاد)
دوره آمریکایی ویکتوریایی و اروپایی با هم همزمان شدند و تکنیک های اروپایی به این سو نیز کشیده شدند .

تاریخچه گل آرایی دوره های مدرن ـ معاصر (۱۸۹۰ تا ۲۰۰۰ پس از میلاد)
طراحی و تزئین گل آمریکایی مسیرهای کاملاً متفاوتی را پیمود و هیچ کدام بیش از ۲۰ سال دوام نداشت .
هنر Nouveau از سال ۱۸۹۰ تاسال ۱۹۱۰ به خاطر تزئین هایی که بر پایه خطوط برگ قرار داشت شناخته شده بود گلدان های استفاده شده نیز کنده کاری شده و نامتقارن بودند .
هنر Deco در سال ۱۹۲۰ شروع شد و تا سال ۱۹۳۰ ادامه پیدا کرد این روش تحت روش باستانی مصری ، موسیقی جاز و عصر صنعتی قرار داشت . این هنر گل آرایی به خاطر استفاده از الگوهای قوی و خطوط ژئومتریک شناخته شده بود .
طراح ژئومتریک از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ دوام داشت .

پرچم تشریفاتی

تاریخچه گل آرایی چینی و ژاپنی :
تاثیر چین و ژاپن بر گل آرایی از اروپایی خیلی بیشتر بود . چون چینی ها از ۲۰۷ سال پیش از میلاد به هنر گلل آرایی می پرداخته اند . گل آرایی در آن دوره برای آموزش مذهبی و پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت بودائی ها ، طرفداران مکتب تائو و کنفوسیوس همگی قطعاتی از گل را در محراب هایشان قرار می داند . گل آرایی ژاپنی که ایکه بانا نامیده می شود حداقل ۷ قرن قدمت دارد . این روش بر پایه مثلث یا اضلاع نا متساوی قرار دارد که بسیاری اعتقاد دارند نماد بهشت ، زمین ، انسان است.

(زمان اکنون) :
در حال حاضر هنر گل آرایی نیز در حالت ثابتی از رشد قرار دارد . وسایلی مانند فوم گل آرایی سیم های منعطف و بطری های آب راه های بسیار زیادی را برای خلق تزئین های گوناگون به ما بخشیده است .

تاریخچه گل آرایی

5/5 - (1 امتیاز)
نوشته‌های پیشین
انواع برگ های موجود در بازار گل ایران
نوشته‌ی بعدی
همه چیز درباره ی گیاه بامبو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست