معرفی-گل-زنبق

گل زنبق چیست و روش های نگهداری و تاکثیر آن چگونه است

گل زنبق یا آیریس: نام انگلیسی Dwarf iris و نام علمی Iris reticulate  این گل زیبا از خانواده ی Iridaceae  و در اکثر نقاط معتدل جهان یافت می شود .گل زنبق دارای رنگ های مختلف می باشد  و بین 270 تا 300 گونه مختلف در کل جهان دارد و ارتفاع آن تا 60 سانتی متر هم می رسد ، در فصل زمستان به گل می نشیند. این گل دارای اندام زیر زمینی ریزوم داراست که مناسب برای کاشت در گلدان و باغچه می باشند .

مدرسه فلوآرت یکی از بهترین مجموعه ها در زمینه گل آرایی و آموزش انواع دوره های گل آرایی می باشد. جهت خرید انواع دسته گل های زیبا نیز می توانید به گل فروشی در جردن مراجعه بفرمایید.

نماد و معنی گل زنبق :

این گل  نشانه خلوص قلبی می باشد ، زنبق سفید نشانه ای از بی گناهی و پاکی در گذشته و حتی امروزه گل زنبق به ‌عنوان نشان خانوادگی، سلطنتی، ارتشی، سیاسی استفاده می شود.

 

مشخصات ظاهری گل زنبق :

✔ مهم‏ترین خصوصیت خانواده زنبقیان داشتن ساقه‏ هاى زیرزمینى غده ‏مانند می باشد.

✔ رنگ گل : بنفش، سفید، آبى کمرنگ، نارنجى و یا مخلوطى از همه رنگها .

✔  برگ‏ : در گونه وحشى برگ‏ها و ساقه‏ ها بسیار کوتاه هستند. مدل برگ ها در زنبق‏ هاى پرورشی بلند و یک ساقه ‏هاى گل‏ دهنده میان آن ها  وجود دارد.

✔ زمان گلدهی: اوایل خرداد

✔ نیازنوری: آفتاب کامل  و دمای 12-32

✔ میزان رشد: 20 تا 50 سانتی متر

✔ مناطق انتشار: زیباترین زنبق‏هاى وحشى در خاورمیانه هستند اما برخی از آن ها نیز در نیمکره شمالى ،از اروپا می باشند.

کاشت باغچه ‏اى گل زنبق :

مقداری خاکبرگ یا کود پوسیده حیوانى را در زمین ریخته و به کمک بیلچه و یا بیل خاک را زیر و رو کنید سپس خاک را از سنگ وکلوخ تمیز کنید  به صورت صاف یکنواخت در آورید.

 

پرورش و نگهداری گل زنبق

✔ نور مورد نیاز: نیازمند نور غیر مستقیم اما زیاد به خصوص در دوران گل دهی . از قرار دادن گل زنبق در برابر تابش مستقیم خورشید جلوگیری کنید .

✔ دمای مورد نیاز : نیازمند دمایی بین 6 تا 10 درجه سانتی گراد می باشد اما در زمان گل دهی  بهترین دما، دمایی بین 12 تا 17 درجه سانتی گراد می باشد.

✔ رطوبت مورد نیاز : انجام غبار پاشی یک بار در ماه، نیاز به غبار پاشی مرتب ندارد.

✔ آبیاری مورد نیاز : نیازمند آبیاری متوسط یک بار در هفته گیاه را آبیاری کنید . در زمان گل دهی سه بار در هفته نیازمند آبیاری می باشد. آبیاری  نباید را در برابر تابش مستقیم خورشید انجام شود.

✔ خاک مناسب : خاک مناسب برای گیاه زنبق خاک‏هاى خنثى یا قلیایى و سبک می باشد. همچنین این گیاه نیازمند خاکی با زهکشی مناسب و خوب ، غنی و سبکمی باشد اضافه نمودن قدرى آهک به خاک‏هاى اسیدى کیفیت خاک را بیشتر می کند. خاک های مناسب این گیاه کمپوست و یا لومی می باشند .اگر می خواهید این گیاه را درون گلدان نکهداری کنید خاک آن باید دارای مخلوطی از دو بخش شن و ماسه، یک بخش خاک باغچه و یک قسمت خاکبرگ باشد تا بستری مناسب برای گیاه فراهم شود جهت رشد و گلدهی.

✔ تغذیه مناسب : گیاه را با کود های محلول مخصوص گل های زینتی را در زمان گلدهی فقط یک بار تغذیه کنید. تغذیه گل را در زمان اولین رویش گا و تا زمان خشک شدن گل تدامه دهید.

✔ روش تکثیر و ازدیاد : اولین مرحله آبیاری می باشد این کار را به این جهت انجام می دهیم تا تا ساقه ‏هاى زیرزمینى از خاک خارج شوند. در مرحله بعدی غده ‏ها را از خاک بیرون بیاورید و سپس به چند قسمت تقسیم کنید. هر غده ای را که جدا کرده اید را داخل گودالی جداگانه قرار دهید. توجه کنید عمق گودال ها باید هشت سانتیمتر باشد و هر گودال باید به فاصله ده سانتیمتری هم قرار گیرند. روى غده‏ ها را با خاک نرم و برگ‏هاى خشک بپوشانید سپس آخرین مرحله آبیاری می باشد. بهترین ومناسب ترین  فصل برای  تکثیر و ازدیاد گل زنبق اوایل پاییز می باشد .

در اوایل فصل پاییز برای تکثیر انواع ریزوم دار این گل ،گیاه مادری که چندین سال از عمر آن می گذرد را انتخاب کرده اقدام به تقسیم ریزوم های آن می کنند بهتر است ریزم هایی که می کارید در جایی گرم باشند.

در نوع تجاری آن باید سوخ های کوچک را از سوخ مادر جدا کنید سپس در خاک بکارید. خاک مناسب برای این روش، خاک پیت می باشد.

عوارض و درمان گل زنبق

✔ ظاهر شدن لکه های زرد مایل به قهوه ای بر روی گلبرگ های که این عرضه به دلیل وجود قارچ اسکلروتینیا می باشد. برای درمان این عارضه از قارچ کش استفاده کنید در صورتی که درمان نشود تعداد لکه ها افزایش می یابد و تمام سطح گلبرگ ها آلوده می شود و گیاه به مرور زمان از بین می رود.

✔ اگر مشاهده کردید که گلبرگ های گیاه در حال خشک هستند و  فرم سوخته ای به خود می گیرند  به دلیل وجود بوتریتیس می باشد. آبیاری بیش از حد و تهویه نا مناسب باعث بوجود آمدن چنین شرایطی می شود. روش درمان: شرایط را برای گیاه مناسب کنید و سعی نمایید گیاه در محیطی با تهویه مناسب قرار گیرد. توجه کنید که آبیاری را به روش  قطره ای انجام ندهید .

✔ اگر متوجه شدید ریشه های گیاه شما  پوسیده است به دلیل وجود  جانور و یا قارچی است که از ریشه تغذیه می نماید. بهترین روش درمان این است که قبل از کاشت، خاک را با متیل بروماید ضد عفونی نمایید. و همچنین جهت درمان می توانید از سم های قارچ کش استفاده نمایید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست