معرفی-گل-شیپوری

معرفی گل شیپوری و روش های نگهداری آن

زادگاه گل شیپوری در جنگل های آفریقا در زمین های باتلاقی رشد می کند که در اصل این گل بومی قاره آفریقا می باشد. گل شیپوری انواع مختلفی دارد و دارای گل های رنگارنگ با برگ های کشیده لک دار می باشند. این گل به دلیل ظاهر زیبایش حس پویایی و شادی در بیننده بوجود می آورد. در زمین های باتلاقی رشد می کند. گل شیپوری به دلیل داشتن ساقه های زیرزمینی(ریزوم) به عنوان گیاهی چند ساله شناخته می شود و در نواحی سردتر، گیاهی خزان کننده به شمار می آید. گل شیپوری از آن دسته گل هایی می باشد که به راحتی در گلدان و محیط آپارتمان قابل نگهداری و تکثیر می باشد. امروزه این گل را به عنوان گل شاخه‌ بریده نیز استفاده می کنند. عمر گل شاخه‌بریده آن چیزی حدود 4 تا 10 روز است.

مشخصات علمی گل شیپوری

✔ نام علمی: جنس Zantedeschia

✔ نام انگلیسی: Calla lily, Arum lily

✔ خانواده: گل شیپوریان (Araceae)

بسیاری ازبرگ های این گل دارای لکه های سفید رنگی بر روی پهنه برگ می باشند برگ ها در ابتدای رویش، سبز رنگ اما با گذشت زمان لکه های  سفید رنگی بر روی آن ها ظاهر می شود. طول برگ ها با توجه به گونه های مختلف چیزی حدود ۴۵-۱۵ سانتیمتر می باشند. آنچه که ما به عنوان گل در این گیاه می شناسیم گل آذین یا همان مجموعه گل های نر و ماده گیاه می باشد که اغلب زرد رنگ در بعضی از گونه ها نارنجی رنگ می باشد که در میان برگواره قرار می گیرند.

✔ امروزه از این گیاه گونه های دو رگه زیادی ایجاد شده است که معروف به دورگه های رنگی هستند، که به عنوان گیاه زینتی شناخته می شوند. فصل گلدهی دورگه ها، تابستان و ارتفاع آن ها در حدود ۶۰ سانتیمتر می باشد. این گیاه مناسب کاشت در باغ و گلدان و دارای طیف رنگی بسیار متنوع می باشد. اگر از این گل به عنوان یک گیاه آپارتمانی استفاده کنید باید بدانید که گل نمی دهد.

برای خواندن مقاله حقیت های باور نکردنی درمورد گل ها اینجا را کلیک کنید.

گونه های مهم گل شیپوری

Z.aethiopica

این گونه از متداول ترین گونه هاست با رنگ های بیشتر سفید دیده می شود، به راحتی ارتفاع آن به یک متر می رسد. بیشترین میزان گلدهی در اواخر زمستان و طی بهار می باشد. همچنین طول برگ ها به ۴۵ سانتیمتر می رسند.

Z.elliottiana

در طی تابستان گل می دهد، با نام Golden Arum lily شناخته می شود و برگواره هایی زرد رنگ دارد.

 Z.rehmannii

این گونه فقط در تابستان گل می دهد دارای رنگ صورتی مایل به ارغوانی می باشد. ۳۰ سانتیمتر عرض و حدود ۴۰ سانتیمتر ارتفاع و دارد.  به سرما مقاوم و تا دمای منفی ۲۵ درجه را تحمل می کند.

برای خواندن مقاله چگونگی ماندگاری گل ها  اینجا را کلیک کنید.

 روش نگهداری گل شیپوری

 خاک:

خاکی که برای این گیاه باید استفاده شود بهتر است اسیدی باشد توجه داشته باشید خاک این گیاه باید به گونه ای باشد که رطوبت را درون خود نگهدارد.  نحوه انتخاب نوع خاک باید به صورت باشد که پیت موس+دو قسمت خاک باغچه + یک قسمت شن یا پرلایت. نحوه کاشت به این صورت است که عمق کاشت ریزوم ها باید کم باشد تا در صورت گرما ریزوم ها دچار استرس نشوند در ضمن عمیق سبب کاهش گلدهی این گل می شود. اگر می خواهید ایم گل را درون گلدان کاشت کنید باید عمق کاشت درون گلدان حداقل ۳۰ سانتیمتر باشد.

آبیاری:

زمانی که گیاه کاشته شد بهتر است به آن مقداری آب دهید و منتظر بمانید تا اولین جوانه زنی برگ را ببینید سپس بیشتر به گل آب دهید هر چه برگ های این گل بیشتر می شود به آب بیشتری نیاز  دارد. آبیاری این گل در فصل زمستان به این صورت است که خاک باید کمی رطوبت داشته باشد، آبیاری در این فصل به شدت کاهش می یابد. محیط سرد و مرطوب عامل اصلی پوسیدگی ریشه و ریزوم برای این گیاه است. اگر می خواهید گیاهتان آسیب نبیند باید در صورت تابش طولانی نور آفتاب به گیاه، رطوبت خاک را حفظ حفظ شود.

نور:

اگر می خواهید گیاه به خوبی گل دهد با حداقل ۶ ساعت نیاز به نور مستقیم آفتاب دارد توجه داشته باشید که در فصل تابستان به دلیل اینکه گرمای هوا بیش از حد است به خصوص در مناطق گرم باید گل را از  آفتاب بعد از ظهر حفاظت کنید. اگر گیاه را در آپارتمان نگهداری می کنید در مکانی که خیلی روشنایی دارد قرار دهید.

دما:

گل شیپوری به دما بیش از ۲۸ درجه حساس و با کاهش دما به زیر ۱۲ درجه برگهایش از بین می روند و رشد آن متوقف می شود. زمانی که گیاه دچار این مشکل شد باید محیط را برای آن گرم کنید و با کمک از مالچ و آبیاری مانع از وارد شدن استرس به ریزوم ها شوید.  در فصل زمستان نیازی این گیاه را از خاک بیرون آورید زیرا ریزوم های آن تا دمای منفی ۱۰ درجه سالم می مانند.

کود دهی:

هر دو هفته یکبار برای رشد بهتر ، گیاه را با کودهای مخصوص تغذیه کنید.

تکثیر:

تکثیر گل شیپوری به دو روش انجام می شود کاشت بذر و تقسیم ریزوم که بهترین روش تکثیر در آپارتمان، تقسیم ریزوم (ساقه زیرزمینی) گیاه است. اوایل بهار یا در زمان استراحت گیاه ریزوم‌ها ر از گیاه مادری جدا کرده توجه داشته باشید که بر روی هر قطعه از ریزوم، حداقل یک عدد جوانه وجود داشته باشد.خاک اطراف ریزوم و ریشه‌ها را تمیز کرده و سپس آنها را تقسیم کنید و هریک را در گلدان جداگانه بکارید. با توجه به اندازه ریزوم عمق کاشت آن کمی متفاوت است که معمولا در عمق 5 تا 10 سانتیمتری کاشته می‌شوند ، توجه داشته باشید ریزوم ها  به شکل عمودی در خاک قرار گیرند. توجه داشته باشید ابتدا بستر کاشت را کاملا مرطوب کنید سپس ریزوم ها را بکارید. پاجوش ها به مرور زمان در کنار گیاه مادری و از ساقه زیرزمینی بوجود می آیند. سطح خاک همیشه باید مرطوب باشد نه خیس.

 

برای خواندن مقاله ترفند های ساده برای گل آرایی اینجا را کلیک کنید.

 

گل شیپوری از آن دسته گل هایی می باشد که در گل آرایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد جدا از ظاهر زیبا و جذابی که این گل دارد و هر بیننده ای را مجذوب خود می کند ماندگاری و دوام بالایی نیز دارد. همانطور که می دانید در کار گل آرایی ماندگاری و دوام گل بسیار پر اهمت می باشد. مدرسه فلوآرت یکی از بهترین مجموعه ها در زمینه گل آرایی و آموزش انواع دوره های گل آرایی می باشد.

اگر به دنبال یک گل فروشی خاص و حرفه ای می گردید ما به شما مجموعه گل فروشی فلوآرت را به شما پیشنهاد می نماییم، این گل فروشی در جردن واقع شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست