گل-شمعدانی

دانستنی های لازم در مورد گل شمعدانی

گل شمعدانی گونه ای از گیاهان گل دار است که در حدود ۲۰۰ نوع موجود می باشد. در اصل شمعدانی ها، گیاهانی با خواستگاه استرالیایی و آفریقایی به حساب می آیند. برخی از انواع آن در استرالیا و شمال آمریکا منتشر شده و برخی نیز وارد مناطق مدیترانه ای شده اند. انواع گوناگونی نیز به شکل زینتی در پارک ها کاشته می شوند.

این گل ها، گیاهانی علفی یک ساله، پایا و یا چند ساله هستند. به ندرت بعضی از آن ها به شکل بوته های پیچ دار با ساقه های گوشتی موجود می باشند.

گلبرگ های جلویی این گل به طور معمول رشد بیشتری از گلبرگ های دیگر داشته و از ده پرچم که در قسمت قاعده به هم پیوسته اند، تنها هفت پرچم زایاست. کاسه مشمول کاسبرگ هایی است که در قسمت پایین به هم چسبیده اند و قطعه عقبی آن به صورت دمکل یا مهمیز متحد شده و باعث به وجود آمدن لوله شکل درون دمکل می شود. خامه کوشتی است و موقع رسیدن میوه خم می شوند. میوه این گیاهان مانند میوه جنس ارودیوم است. از زمان های قدیم نوعی از آن به نام شمعدانی به عنوان گیاه زینتی و در رنگ های گوناگون در ایران کشت می شده است.

مجموعه فلوآرت به عنوان یک گل فروشی در جردن همیشه سعی دارد اطلاعات به روز و کاملا حرفه ای در اختیار هنرجویان و کاربران عزیز خود بگذارد که یکی از این موضوعات که ممکن است برای هر کسی سوال بوجود آورد در مورد دانستنی های مهم برای نگهداری گل های آپارتمانی باشد این مجموعه همیشه مفید ترین اطلاعات را در اختیارتان قرار می دهد.

انواع گل شمعدانی

شمعدانی دارای انواع مختلفی بوده، در این بخش به شرح سه گونه از معروف ترین آن می پردازیم:

✔ شمعدانی حرامزاده: این نوع پر گل و پر کوتاه است، دارای گل های قرمز بوده و در هر سه فصل بهار و تابستان و پاییز گل می دهد. این گل ها دارای حاشیه کنگره ای و برگ های درشت می باشند.

✔ شمعدانی سفید: این شمعدانی دارای گل های سفید و برگ های ریزتر می باشد.

✔ شمعدانی بهار هلویی: این نوع شمعدانی دارای ارتفاع بین ۴۰ الی ۵۰ سانت با گل های درشت و دارای دو رنگ صورتی و زرد می باشد.

✔ شمعدانی نقره ای: این شمعدانی دارای برگ هایی است که مرکز آن سبز و اطراف آن دارای حاله های نقره ای و سفید می باشد.

✔ شمعدانی ترمه ای: این شمعدانی دارای برگ های سبز همراه با حاشیه های رنگی و کرم بوده، گل های آن ها به رنگ صورتی تند نیز موجود می باشد.

✔ گل شمعدانی اژدر: این نوع شمعدانی با نام شمعدانی گل درشت و یا شمعدانی آلمانی شناخته می شوند. این شمعدانی دارای برگ هایی چین خورده و سبز می باشند که گل هایی به رنگ قرمز و صورتی درشت دارد. این نوع شمعدانی برخلاف دیگر شمعدانی ها بدون کرک است. گل دهی این نوع از دیگر نوع ها کم تر می باشد.

گل شمعدانی پیچ روسی یا برگ عشقه ای: علت نام گذاری این نوع گل ها به علت پیچ وتاپ خوردن و نازک بودن ساقه ها می باشد. این گیاه به شکل آویز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این شمعدانی دارای برگ های تیره و برگ های ضخیم هستند. این برگ ها کرک های کمی داشته و گل های آن به رنگ قرمز، صورتی و بنفش موجود است.

گل شمعدانی عطری: این نوع گل ها اغلب به عنوان گل زینتی به کار می رود. همچنین این نوع گل ها در ساخت عطر استفاده می شود زیرا دارای گل های کوچک با مدت کم هستند و برگ های آن ها دارای رایحه های گوناگونی بوده و بوهای گوناگونی از خود ساطع می کنند.

نیازمندی های گل شمعدانی

گل های شمعدانی برای رشد و گل دهی بیشتر نیاز به مراقبت هایی داشته که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

زمان کاشت گل شمعدانی

بهار و پاییز بهترین زمان برای کاشت این نوع گیاه می باشد. البته قابل ذکر است که در تمامی فصول می توان آن را کاشت.

نور مناسب

این نوع گل به نور مستقیم آفتاب نیازمند بوده و با نوردهی گلدهی آن افزایش می یابد. اما باید به این نکته توجه کرد که نوردهی زیاد باعث سوختن برگ های این گیاه می شود. در فصل زمستان گلدهی این گیاه کاهش یافته ولی می توان با استفاده از نور مصنوعی آن را افزایش داد.

زمان آبیاری

گل شمعدانی به آبیاری زیادی نیاز نداشته و در هنگام خشک شدن کامل خاک باید مقداری به آن آب داد. اما شمعدانی عطری و شمعدانی پیچ به محیط مرطوب نیاز داشته و باید بیشتر آبیاری شود.

دمای مناسب

دمای مناسب برای رشد این نوع گل بین ۱۰ الی ۲۵ درجه می باشد. ولی با توجه به نوع شمعدانی و مدل تکثیر آن دما تغییر می کند. به عنوان مثال شمعدانی عطری برای گلدهی بیشتر به دمای بین ۵ الی ۱۰ درجه نیاز دارد.

خاک مناسب شمعدانی

خاک مناسب برای شمعدانی بهتر است سنگین باشد. این خاک را اگر تشکیل شده از ده قسمت بدانیم دو قسمت خاک برگ، دو قسمت شن، دو قسمت کود گاوی و چهار قسمت خاک باغچه می باشد.

تغذیه و کوددهی

این گل نیز برای رشد به کود نیاز دارد. این گل تنها در فصل زمستان به کود نیاز ندارد ولی در دیگر فصل ها به کود کامل به همراه غلظت کم نیازمند می باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که کوددهی بیش از حد باعث کاهش گل دهی این گیاه می شود.

آفات و بیماری ها

✔ پوسیدگی ریشه ها: از مشکلات رایجی که امکان دارد برای این گیاه به وجود بیاید، پوسیدگی ریشه ها بوده که دلیل آن اکسیژن کم، آبیاری زیاد و افزایش نمک های حل شده در آب آن می باشد.

✔ زردی برگ شمعدانی: زردی برگ شمعدانی دلایل متعددی دارد که از رایج ترین دلایل، آبیاری زیاد، کمبود نور، شرایط جوی نامناسب، خشکی بیش از حد و کمبود آب می باشد.

✔ قرمز شدن برگ ها: قرمز شدن برگ های شمعدانی می تواند به علت کمبود فسفر باشد. در هوای سرد فسفرهای خاک به حالت نامحلول درآمده و گیاه قادر به استفاده از آن نمی باشد.

✔ ریزش گل ها: تغییرات ناگهانی هوا از جمله سردی هوا، گرم و خشک شدن زیاد نیز می تواند سبب ریزش گل ها شود. قرار دادن گل شمعدانی در خانه و یا محل کار باعث طراوت و شادابی و ایجاد حس خوب می شود. این گل در قدیم نیز در خانه ها و در اطراف حوض ها استفاده می شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست