اصول-نگهداری-گلهای-آپارتمانی

دانستنی های مهم برای نگهداری گل آپارتمانی

امروزه زندگی در آپارتمان ها و فضا های کم باعث شده است که میل به نگهداری گل و گیاه در آپارتمان ها بسیار کم رنگ شود اما علاقه مندان زیادی وجود دارد که با این شرایط باز دوست دارند گل های زیادی را در منزل خود نگهداری کنند، به همین دلیل ما می خواهیم دانستنی های مهم برای نگهداری گل های آپارتمانی به عزیزان علاقه مند را آموزش بدهیم.

اگر به دنبال یک گل فروشی خاص و حرفه ای می گردید تا بتوانید با کمک مشاورین گل و گیاه، گیاه مناسب خود را تهیه نمایید ما به شما مجموعه گل فروشی فلوآرت را به شما پیشنهاد می نماییم، این گل فروشی در جردن واقع شده است.

نگهداری گل آپارتمانی و مراقبت از گیاهان

رشد دادن و مراقبت کردن و نگهداری از گل ها و گیاهان آپارتمانی کار آسانی است. تنها کافیست برخی از مسائل و نکات ضروری را بدانید تا به شما در پرورش گیاهان کمک کند. ما در این مقاله سعی داریم بعضی از این نکات را برایتان تشریح کنیم.

 

نحوه ی آبیاری گل های آپارتمانی

اولین و مهم ترین مسئله بعد از خرید گل این است که باید با توجه و دقت زیاد از آن مراقبت کنید. همانطور که موجودات زنده و انسان ها برای زنده ماندن به آب احتیاج دارند، گیاهان نیز احتیاج دارند. آب برای نمو و پرورش گیاه ضروری است و موجب انتقال مواد غذایی ضروری به برگ می شود. در آپارتمان ها امکان تبادل هوا کمتر است و همین موضوع موجب لطمه به گیاهان داخل خانه می شود.

 

عواملی زیادی مانند: نوع گیاه، درجه حرارت اتاق، میزان نیاز گیاه به آب، رطوبت و اینکه تابستان است یا زمستان تعیین کننده ی میزان آبیاری به گیاه است. می توانید با دست خود خاک را امتحان کنید و از خشک، مرطوب و یا خیس بودن آن آگاه شوید. در صورتی که خاک خشک است آن را آبیاری کنید و در صورت مشاهده ی مرطوب بودن خاک از آبیاری آن خودداری کنید. دقت کنید که در آبیاری گیاهان از آب خیلی سرد استفاده نکنید. برای این کار می توانید آب را چند ساعت قبل از یخچال خارج کنید. همچنین دقت داشته باشید آبیاری مناسب فصل را انجام دهید چرا که در تابستان نمو گیاهان نسبت به زمستان بیشتر است. از غرقآب کردن گیاهان به طور جدی خودداری کنید زیرا با این کار مسیر تنفس گیاه را مسدود کرده، مواد غذایی لازم جذب نشده و در نهایت گیاه پژمرده خواهد شد.

لازم به یادآوری است که نیاز به آب در کاکتوس و گیاهان گوشتی نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی کمتر است. برای مثال سرخس به مقذار زیادی آب احتیاج دارد، اما کاکتوس و گیاهان گوشتی 10 تا 14 روز می توانند آب را در خود حفظ کنند. در صورتی که اگر این گیاهان در هوای گرم نگهداری شوند، ضرورت آبیاری بیشتری را دارند و همچنین سرخس نیز به آب کمتری نیاز دارد اگر در شرایط هوای سرد نگهداری شود. با توجه به محیط پرورش گیاه، از میزان آبیاری و نوبت بعدی آبیاری آگاهی پیدا می کنیم. این تشخیص فقط به وسیله ی تجربه امکان پذیر است و زمان خریداری گیاه این اطلاعات را در اختیار شما نمی گذارند. اگر در صورت لمس کردن گیاه مشاهده کردید که برگ ها پژمرده، سطح آن تاریک و یا سرازیر شده است به این معنی است که گیاه آبمورد نیاز خود را دریافت نکرده و شرایط مطلوبی ندارد. در غیر این صورت اگر قسمت های بالایی گیاه جوانه زده و رشد مناسبی دارد بدین معناست که گیاه شرایط بسیار خوبی دارد.

توصیه می شود در آب و هوای گرم گیاه خود را به وسیله ی آب ولرم شستشو کنید. اما مراقب این موضوع باشید که شستشوی گیاهان دارای برگ های مخملی یا کرک دار باعث آسیب به آن ها می شود. ب ااااپژمرده شدن برگ ها و زرد شدن شاخه و برگ از جمله علائم کم آبی و یا آبیاری زیاد است. شما می توانید به گونه ای عمل کنید که رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود بدین صورت که ریشه ی آن به صورت ثابت زیر آب باشد. به این روش نمو گیاه در آب معذی می گویند.

 

آبیاری گیاهان در روز های تعطیل

در صورتی که تصمیم به مسافرت طولانی مدت دارید، می توانید گیاهان خود را جایی قرار دهید که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نداشته باشند و ترجیحا در وسط اتاق باشد. سعی کنید به منظور حفظ رطوبت، اطراف گلدان را با پیت مرطوب پیچیده و وسط خاک را با روزنامه خیس بپوشانید. در صورت وجود باغچه می توانید گلدان را در سایه ای در خاک باغچه بگذارید. اما اگر در فصل زمستان به مسافرت دارید، بد نیست بدانید که نیاز به آبیاری گیاهان در این فصل کمتر از فصول دیگر سال است. به هر روی می توانید از روشی که ذکر شد در این مورد نیز استفاده کنید. بدین صورت می توانید گیاهان را در روزهای تعطیل آبیاری کنید.

شما همچنین می توانید یک ظرف بزرگ پر از آب را وسط اتاق قرار داده و گلدان ها را اطراف ظرف بچینید و با توجه به تعداد گلدان ها، توسط نخ هایی که آب را از خود عبور می دهند، آب را به گلدان ها منتقل کنید.

گل های آپارتمانی

نگهداری از گیاهان و گل ها آپارتمانی و تقویت آن ها

می توانید از کود های تقویتی استاندارد در جهت برطرف کردن نیاز ها، سلامت گیاهان، جبران کمبود مواد غذایی و شادابی گیاهان استفاده کنید. اینگونه کود ها را به راحتی می توانید از گل فروشی تهیه کنید. گیاهان زنده برای جوانه زدن نیاز به مواد ارگانیک و شیمیایی دارند.

دقت داشته باشید که پس از خرید کود شیمیایی یا آلی باید آن را آبیاری کرده و در سطح خاک پخش کنید. ممکن است تماس ناگهانی ریشه گیاهان با کود باعث آسیب های زیادی به گیاهان شود. در صورت جذب کل کود و آب به وسیله ی گیاه بدان معناست که گیاه تشنه بوده است.

گیاهان مسن نسبت به گیاهان جوان بیشتر نیاز به کود دارند. از این رو می توان گفت تعداد دفعات کود پاشی بستگی به نوع گیاه دارد. باید کود ماهی یکبار یا زودتر (بسته به نیاز و نوع گیاه) به گیاه داده شود. بهترین نوع کود، کود قابل حل در آب است و قابل تهیه از گل فروشی است.

گل های آپارتمانی

در گیاهان دی اکسید کربن به وسیله ی منفذ های برگ جذب شده و به وسیله ی فرایندی به نام سنتز قند و نشاسته مورد نیاز برای رشد تامین می شود. لذا تغذیه گیاه لزوما به وسیله کود پاشی صورت نمی گیرد. گیاهان طی عملی به نام فتوسنتز مواد غذایی ضروری را به وسیله ی نور به منظور رشد خود فراهم می کنند. جهت رشد گل ها و برگ های جدید می توانید از گل فروشی قطره هورمون محرک را به میزان چند قطره تهیه و آب مخلوط کرده و آن را روی گیاهان اسپری کنید. این کار را در فواصل منظم انجام دهید. استفاده کردن از کود برگی در مجاورت کود آلی و معدنی به منظور رشد گیاهان توصیه می شود. این نوع کود عناصر غذایی مورد نیاز را برای گیاه تهیه می کنند. قابل ذکر است که کود های شیمیایی و تقویتی یک نوع مکمل غذایی برای گیاه هستند، چرا که کمبود های غذایی را برطرف می کنند. اگر بخواهید گیاهان پژمرده در اثر غرقاب شدن، گیاه مریض و یا گیاهان جوانی که وارد گلدان کرده اید را به وسیله کود شیمیایی تقویت کنید باید بدانید که این کار باعث سوختن گیاه می شود و این نوع کودها تنها مختص گیاهان سالم هستند. هرگز کودپاشی را به مقدار زیاد انجام ندهید. این کار باعث آسیب به گیاه می شود و دقت کنید که کود پاشی بعد از آبیاری انجام شود.

مراقبت های اضافی جهت نگهداری گل آپارتمانی

شستشو: برای سلامت و شادابی گل باید آن ها را به وسیله اسپری با اب شستشو کنید. توصیه می کنیم هر روز گیاهان خود را شستشو کنید تا شادابی خود را حفظ کنند. در مرحله ی شستشوی برگ می توانید هورمون رشد برای تقویت گیاه و اعمال جلا دادن برگ را انجام دهید. در جلا دادن برگ در واقع هم آنها را در برابر آلودگی ضد عفونی می کنید و هم برگ را با زنگار حفاظتی شفاف می پوشانید.

تمیز کردن: می توانید با استفاده از یک اسفنج و آب ملایم، گیاهانی که برگ های پهن و بزرگی دارند را تمیز کنید.

جلا دادن گیاه: توصیه می شود با استفاده از جلا دهنده برگ، دوده و خاکی که سطح برگ را فراگرفته پاک کنید. معمولا اینگونه جلا دهنده ها گیاهان را از بیماری و آفت به وسیله ی خاصیت ضد قارچ و ضد حشره ای که دارند، حفظ می کنند.

گل های آپارتمانی

روشنایی لازم برای نگهداری گل های آپارتمانی

در صورتی که گیاهان در معرض نور قرار نگیرند ضعیف و رنگ پریده می شوند. هرگز گیاه را در زمانی که آفتاب به شدت تند است در آستانه پنجره رو به جنوب قرار ندهید. به یاد داشته باشید که گیاهان دارای برگ سبز نیاز به روشنایی و آفتاب کمتری نسبت به گیاهان دارای برگ رنگی دارند.

گل های آپارتمانی

درجه حرارت و رطوبت اتاق

هرگز نباید درجه حرارت برای اکثر گیاهان آپارتمانی کمتر از 10 درجه سانتی گراد باشد. حداقل درجه برای گیاهان ظریف 15 درجه سانتی گراد است

خاک: انتخاب خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی به 3 دسته تقسیم بندی می شود.

گیاهی که نیازمند زطوبت بیشتری است مانند: پتوس، آفریقایی، سلاگینلا، فیلوم، اسپاتی و …

گیاهی که نیازمند رطوبت کمتری است و خاک نسبتا خشک را دوست دارد مانند: گیاهان گوشتی، سانسوریا، فیکوس، کاکتوس ها، بیلبرژیا، پاندانوس و …

گیاهی که نیازمند رطوبت متوسط است مانند: آزالیا، دراسنه، سینداپسوس، پالم، سینگونیوم و …

گل های آپارتمانی

مدرسه گل آرایی فلوآرت یکی از بهترین آموزشگاه های گل آرایی در ایران می باشد این مجموعه در زمینه گل آرایی دسته گل رز عروس، آموزش تزیین سبد گل طبیعی و برگزاری کلاس های گل آرایی فعالیت دارد.

گل های آپارتمانی

5/5 - (1 امتیاز)

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست